Skriftlig spørsmål fra Mudassar Kapur (H) til kommunal- og distriktsministeren

Dokument nr. 15:2976 (2024-2025)
Innlevert: 22.08.2025
Sendt: 22.08.2025
Rette vedkommende: Samferdselsministeren
Besvart: 29.08.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mudassar Kapur (H)

Spørsmål

Mudassar Kapur (H): Hvilke kostnader, både interne og eksterne, har BaneNOR hatt i forbindelse med denne kampanjen i sin helhet?

Begrunnelse

I august lanserte Bane NOR en annonsekampanje i ulike aviser for å vise fram sine ønsker om å oppgradere Oslo S med et høyhus. Plan- og bygningsetaten har allerede behandlet og avvist søknaden om denne oppgraderingen basert på sin faglige vurdering som bygger på tidligere vedtak i Oslo bystyre.
Bane NOR er et heleid statlig foretak som finansieres gjennom statsbudsjettet. Statlige aktører har etablerte klageprosedyrer for å klage på vedtak.
Bane NOR har i denne saken klaget på Plan- og bygningsetatens vedtak, og derfor er nå klagen sendt til behandling hos byrådet. Samtidig har Bane NOR lansert denne kampanjen for å påvirke kommunen til å legge ut saken på offentlig ettersyn.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Bane NOR opplyser til Samferdselsdepartementet at datterselskapet Bane NOR Eiendom AS har brukt om lag 1 mill. kroner på ekstern bistand til produksjon av og annonseplass for kampanjen, samt at intern ressursbruk er anslått til om lag 110 000 kroner.

Bane NOR SF opplyser at de verken har benyttet interne eller eksterne ressurser på dette.