Skriftlig spørsmål fra Erlend Larsen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:3017 (2024-2025)
Innlevert: 26.08.2025
Sendt: 26.08.2025
Besvart: 02.09.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Larsen (H)

Spørsmål

Erlend Larsen (H): Gitt forslaget til en så dramatisk reduksjon i antall flybevegelser har LT i tilstrekkelig grad tatt høyde for flysikkerhetstiltakene som er foreslått og innført hos operatører og lufthavn, og er det vurdert andre tiltak enn å redusere flybevegelser?

Begrunnelse

Norge har mange flyplasser uten lufttrafikktjeneste. De har tillatelse til et stort antall bevegelser, noe som ser ut til å fungere bra.
Gullknapp har i dag tillatelse til 22 000 bevegelser, men har nylig blitt varslet av Luftfartstilsynet om at tillatelsen vil bli betydelig innskrenket. Ut fra hendelsene i 2023 er det forståelig at LT vil se på risikoreduserende tiltak, men en vesentlig reduksjon virker til å være overilt sett i forhold til hendelsene og omstendighetene.
LT har også varslet sterke restriksjoner på antall daglige bevegelser. Det er vanskelig å forstå at det er saklig grunnlag for å legge en begrensning i antall bevegelser pr dag. Det virker mer logisk å legge begrensning på hvor mange fly som til enhver tid kan fly i landingsrunden, enn antall bevegelser pr dag.
En stor andel av flybevegelsene ved ALG foregår med en erfaren instruktør ombord. Elever som flyr solo blir ivaretatt på en langt mer betryggende måte enn rustne hobbyflygere som flyr noen få timer i året. Dette bør være i favør av et langt høyere antall flybevegelser enn hva LT tar til orde for.
ALG søkte LT i 2023 om å etablere en radiopåbudsone (RMZ) i luftrommet over flyplassen for å bedre flysikkerheten. Søknaden ble avslått med begrunnelse av at LT mente en RMZ ikke ville gi tilstrekkelig sikkerhet for luftrommet. I RAPPORTLUFTFART 2024/05 Flysikkerhet og tildeling av konsesjoner ved Arendal lufthavn Gullknapp i årene 2020–2023 står det at:

"Havarikommisjonen mener at det var uheldig at det ikke var krav til bruk av radio for overflygninger."

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Innledningsvis vil jeg presisere at Luftfartstilsynet har opplyst om at det ikke er fattet vedtak i saken, men at det er sendt ut et forhåndsvarsel som skal sikre at de berørte er kjent med hvordan Luftfartstilsynet vurderer saken basert på det faktum Luftfartstilsynet har i dag.
I tillegg skal forhåndsvarselet bidra til å opplyse saken best mulig ved at de berørte aktørene/partene får mulighet til å komme med nye opplysninger eller utdypinger som kan ha betydning for det endelige utfallet i saken.
Luftfartstilsynet har opplyst meg om at bakgrunnen for at forhåndsvarsel om reduksjon i antall flybevegelser ble sendt er følgende:
• En rekke luftfartshendelser både ved Arendal lufthavn Gullknapp (ALG) og i det omkringliggende luftrommet de senere årene.
• I Statens havarikommisjons (SHK) rapport, LUFTFART 2024/05, er det konkludert med at økt aktivitet ved ALG, kombinert med redusert lufttrafikktjeneste, kan ha svekket flysikkerheten.
• I ALGs egen risikoanalyse fra 2024 foreslås det at antall flybevegelser reduseres med bakgrunn i at det har vært en rekke uønskede luftfartshendelser ved flyplassen og i det omkringliggende luftrommet de senere år. Risikoanalysen konkluderer med at akseptabelt sikkerhetsnivå med nåværende trafikkbelastning ikke vil oppnås uten innføring av lufttrafikktjeneste.
• Da ALG ble etablert, identifiserte ALG selv at det var behov for lufttrafikktjeneste ved et bestemt antall flybevegelser (5000). Luftfartstilsynet har i forhåndsvarselet økt antall bevegelser noe sammenlignet med hva ALG selv la til grunn. Dette som følge av etablerte prosedyrer hos ALG og OSM Aviation Academy. For å unngå for stor samtidighet, har Luftfartstilsynet i sin foreløpige vurdering funnet at antallet flybevegelser i løpet av en dag/måned må være innenfor et gitt antall. Dette antallet bevegelser er også vurdert opp mot andre lufthavner, deriblant kortbanenettet, der det er etablert lufttrafikktjeneste med generelt lavere antall flygninger.

Når det gjelder etablering av RMZ, har Luftfartstilsynet opplyst meg om at deres vurdering er at det ikke er hensiktsmessig å etablere en RMZ før oppdatering av risikoanalysen er gjennomført.
Luftfartstilsynet opplyser videre at det 28. august 2025 ble gjennomført et møte med ALG og OSM med bakgrunn i forhåndsvarselet. I møtet ble også krav om ny og oppdatert risikoanalyse basert på dagens antall bevegelser og iverksatte tiltak drøftet. Luftfartstilsynet opplyser at en slik oppdatert risikoanalyse vil være et viktig grunnlag for den endelige beslutningen.
Luftfartstilsynet har videre opplyst at endelig vedtak først vil bli fattet når saken er tilstrekkelig opplyst. Partenes eventuelle nye innspill/opplysninger vil da være en del av det endelige beslutningsgrunnlaget.