Erlend Larsen (H): Gitt forslaget til en så dramatisk reduksjon i antall flybevegelser har LT i tilstrekkelig grad tatt høyde for flysikkerhetstiltakene som er foreslått og innført hos operatører og lufthavn, og er det vurdert andre tiltak enn å redusere flybevegelser?
Begrunnelse
Norge har mange flyplasser uten lufttrafikktjeneste. De har tillatelse til et stort antall bevegelser, noe som ser ut til å fungere bra.
Gullknapp har i dag tillatelse til 22 000 bevegelser, men har nylig blitt varslet av Luftfartstilsynet om at tillatelsen vil bli betydelig innskrenket. Ut fra hendelsene i 2023 er det forståelig at LT vil se på risikoreduserende tiltak, men en vesentlig reduksjon virker til å være overilt sett i forhold til hendelsene og omstendighetene.
LT har også varslet sterke restriksjoner på antall daglige bevegelser. Det er vanskelig å forstå at det er saklig grunnlag for å legge en begrensning i antall bevegelser pr dag. Det virker mer logisk å legge begrensning på hvor mange fly som til enhver tid kan fly i landingsrunden, enn antall bevegelser pr dag.
En stor andel av flybevegelsene ved ALG foregår med en erfaren instruktør ombord. Elever som flyr solo blir ivaretatt på en langt mer betryggende måte enn rustne hobbyflygere som flyr noen få timer i året. Dette bør være i favør av et langt høyere antall flybevegelser enn hva LT tar til orde for.
ALG søkte LT i 2023 om å etablere en radiopåbudsone (RMZ) i luftrommet over flyplassen for å bedre flysikkerheten. Søknaden ble avslått med begrunnelse av at LT mente en RMZ ikke ville gi tilstrekkelig sikkerhet for luftrommet. I RAPPORTLUFTFART 2024/05 Flysikkerhet og tildeling av konsesjoner ved Arendal lufthavn Gullknapp i årene 2020–2023 står det at:
"Havarikommisjonen mener at det var uheldig at det ikke var krav til bruk av radio for overflygninger."