Skriftlig spørsmål fra Else Marie Rødby (Sp) til næringsministeren

Dokument nr. 15:3033 (2024-2025)
Innlevert: 27.08.2025
Sendt: 28.08.2025
Besvart: 04.09.2025 av næringsminister Cecilie Myrseth

Else Marie Rødby (Sp)

Spørsmål

Else Marie Rødby (Sp): Vil statsråden, som ansvarlig eier av Statkraft, umiddelbart gripe inn og stanse nedleggelsen av Silva Green Fuel på Tofte?

Begrunnelse

Silva Green Fuel ble etablert i 2015 som et samarbeid mellom Statkraft og Södra, og har i dag 24 ansatte. I 2017 startet prosjekteringen av et demonstrasjonsanlegg for HTL-teknologien (en metode for å lage fornybar råolje av trevirke og avfall), som stod ferdig i november 2021. Siden oppstarten har anlegget vært i drift i 1700 timer og produsert om lag 130 000 liter bioråolje.

I oktober 2023 trakk Södra seg ut av samarbeidet. Jakten på en ny medeier eller investor har vist seg krevende. Flere selskaper – bare ett av dem norsk – har vurdert å gå inn, men ingen har så langt valgt å bli med på eiersiden.

Stortinget fattet i 2023 to vedtak om produksjon av bærekraftig drivstoff:

Vedtak 632:
Regjeringen bes legge frem en plan for hvordan Norge kan få en ledende posisjon i produksjon av bærekraftig drivstoff, slik at landet er godt posisjonert når EU innfører innblandingskrav.

Vedtak 633:
Regjeringen bes raskt legge frem en plan for å øke produksjonen av avansert biodrivstoff i Norge.

Ifølge Meld. St. 4 (2024–2025) har begge vedtak status: «Vedtaket er under oppfølging. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget på egnet måte.»

Siden demonstrasjonsanlegget på Tofte stod ferdig i 2021, har teknologien blitt videreutviklet betydelig – i tråd med nasjonale og internasjonale mål for bærekraftig drivstoff. Dette er en teknologi som vil være etterspurt langt ut over Norges grenser. Det gjenstår om lag to år med testing og verifisering før den kan gi grunnlag for en investeringsbeslutning om et kommersielt anlegg.

Kompetansen og medarbeiderne som skal til for å lykkes finnes allerede hos Silva Green Fuel på Tofte, og det er investert nærmere 1,5 milliarder kroner i prosjektet siden 2017. Å legge ned nå vil være en historisk sløsing med både kapital, kompetanse og menneskelige ressurser, og vil i praksis gjøre det umulig å følge opp Stortingets egne vedtak om norsk produksjon av bærekraftig drivstoff.

Cecilie Myrseth (A)

Svar

Cecilie Myrseth: Statens eierskap i Statkraft forvaltes i henhold til selskapslovgivningen og rammene som fremgår av eierskapsmeldingen, jf. Meld. St. 6 (2022–2023) Et grønnere og mer aktivt eierskap. Dette innebærer blant annet at det er styret og ledelsen i selskapet som har ansvaret for driften av selskapet, herunder for vurderingene knyttet til Silva Green Fuel.
Statkraft opplyser at selskapet i en årrekke har arbeidet med å utvikle teknologi for storskala produksjon av avansert biodrivstoff. Utviklingen ble gjennomført i samarbeid med det svenske selskapet Södra, og har også fått støtte fra Enova. Södra trakk seg ut i 2023.
Statkraft opplyser videre at arbeidet for å finne nye eiere for Silva Green Fuel har pågått siden 2024. Videre satsing på utvikling av avansert biodrivstoff er ikke lenger en del av Statkrafts strategi, som prioriterer vekst innenfor mer modne teknologier som vann-, vind- og solkraft, samt batterianlegg for lagring og stabilitet i kraftsystemet. Statkraft viser til at det er behov for ytterligere modning av teknologien før en ny eier kan ta en beslutning om å bygge et fullskala produksjonsanlegg. Etter at Södra trakk seg ut, har Statkraft forsøkt å finne nye eiere og parallelt redusert kostnadene og investeringene i Silva Green Fuel vesentlig.
Statkraft opplyser at det nå vurderes å avvikle aktiviteten i demonstrasjonsanlegget på Tofte. Parallelt arbeides det videre med å finne en løsning for videreføring av kunnskapen og erfaringene som er opparbeidet. En avvikling vil medføre redusert aktivitet og dermed behov for færre ansatte enn de 24 som i dag har sitt daglige virke i Silva Green Fuel.
Klima- og miljødepartementet har ansvar for å følge opp anmodningsvedtak nr. 632 og nr. 633, og rapporterer på fremdriften i budsjettet hvert år. Klima- og miljødepartementet viser til at siden vedtakene ble fattet i 2023, har regjeringen gjennomført flere endringer som er til fordel for norsk biodrivstoffproduksjon. Bevilgningene fra Enova og Bionova har økt, CO2-avgiften har økt, omsetningskravene for biodrivstoff i hele transportsektoren har økt, og det er signalisert at omsetningskravene vil fortsette å øke i årene fremover.
Før sommeren vedtok regjeringen å øke omsetningskravene for veitrafikk, sjøfart, andre formål og luftfart til henholdsvis 20 prosent, 7 prosent, 11 prosent og 2 prosent fra januar 2026. Det skal samtidig innføres et delkrav til bruk av avansert biodrivstoff, som er basert på det mest bærekraftige råstoffet. Videre har regjeringen signalisert at omsetningskravene for veitrafikk, sjøfart og andre formål vil fortsette å øke i årene fremover, og til henholdsvis 33 prosent, 18 prosent og 28 prosent i 2030. Delkravet til avansert biodrivstoff omfatter de råstoffene som flere av biodrivstoffprosjektene i Norge planlegger å bruke som råstoff i produksjonen.