Skriftlig spørsmål fra Erlend Larsen (H) til næringsministeren

Dokument nr. 15:3065 (2024-2025)
Innlevert: 01.09.2025
Sendt: 01.09.2025
Besvart: 08.09.2025 av næringsminister Cecilie Myrseth

Erlend Larsen (H)

Spørsmål

Erlend Larsen (H): Som forvalter av statens eierskap i Statkraft, hvordan vurderer næringsministeren at nedleggelsen av Silva Green Fuel vil påvirke regjeringens muligheter til å følge opp Stortingets vedtak om en nasjonal satsing på produksjon av bærekraftig biodrivstoff?

Begrunnelse

Norge har et stort potensial for økt produksjon av bærekraftig biodrivstoff (SAF) basert på egne bioressurser. Samtidig viser tall fra 2024 at vi importerte 704 millioner liter biodiesel, hovedsakelig fra Asia, mens den nasjonale produksjonen fortsatt er under 20 millioner liter.
Til tross for betydelige investeringer gjennom Silva Green Fuel på Tofte, der Statkraft og Enova har bidratt med rundt 1,5 milliarder kroner i utvikling av teknologi og kompetanse, har Statkraft nå besluttet å avvikle satsingen. Dermed risikerer både anlegg og opparbeidet kompetanse å gå tapt.
Stortinget har gjennom enstemmige vedtak 632 og 633 i 2023 bedt regjeringen legge frem en plan for å styrke norsk produksjon av SAF:
Vedtak 632 (2023):

«Stortinget ber regjeringen legge frem en plan for hvordan Norge kan få en ledende posisjon i produksjon av bærekraftig drivstoff, slik at Norge er godt posisjonert gjennom et industrielt miljø når innblandingskravene blir innført i EU, og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.»

Vedtak 633 (2023):

«Stortinget ber regjeringen raskt legge fram en plan for å øke produksjonen av avansert biodrivstoff i Norge.»

I tidligere spørsmål fra undertegnede har klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen svart at oppfølgingen av disse vedtakene ses i sammenheng med Hurdalsplattformens punkt om å utarbeide en helhetlig plan for norske bioressurser.
Et konkret eksempel på nasjonal satsing har vært Silva Green Fuel på Tofte, eid av Statkraft. Selskapet har utviklet teknologi for produksjon av avansert bioolje basert på råstoff fra norsk skog – ressurser som i dag i stor grad eksporteres. I april 2023 henviste daværende klima- og miljøminister Barth Eide i brev til energi- og miljøkomiteen til dette anlegget som en del av regjeringens satsing på norsk biodrivstoffproduksjon.
I juni 2024 varslet imidlertid Statkraft en ny, spisset strategi der satsingen på biodrivstoff utgår. Det er nå igangsatt en avviklingsprosess, hvor både anlegget destrueres og verdifull kompetanse står i fare for å gå tapt.

Cecilie Myrseth (A)

Svar

Cecilie Myrseth: Betydningen av, og etterspørselen etter, biobaserte innsatsvarer og produkter, inkludert bærekraftig produsert drivstoff og cellulose, ventes å øke i takt med utfasing av de ikke-fornybare ressursene. Økt behov for klimavennlige løsninger gir vekstmuligheter for skog- og trenæringen og øvrig bioindustri. Satsing på innovasjon, produktutvikling, tilgang til kapital, fornybar energi, kompetent arbeidskraft og øvrige rammevilkår er like sentralt for denne delen av industrien som for resten av industrien.
Regjeringen arbeider både for å utvikle den industrien vi allerede har og for å legge til rette for ny industri. Regjeringens holdning er at privat kapital må lede an, også i utviklingen og investeringer i ny grønn industri.
Staten har næringsrettede virkemidler og ordninger for forskning og innovasjon i næringslivet som skal bidra til å utløse gode prosjekter som bidrar til omstilling og verdiskaping i næringslivet. Det er aktørene i virkemiddelapparatet, slik som Enova, Innovasjon Norge, Forskningsrådet og Siva som tar imot og vurderer de enkelte søknadene.
Konkurransekraften og markedsmulighetene til den biobaserte industrien påvirkes av rammevilkårene på en rekke politikkområder. Koordineringen og samarbeidet på tvers av sektorer er derfor av stor betydning. Det er Klima- og miljødepartementet som har et hovedansvar for dette arbeidet på vegne av regjeringen.
Klima- og miljøministeren viser til at regjeringen de siste årene har gjennomført flere endringer som er til fordel for norsk biodrivstoffproduksjon. Bevilgningene fra Enova og Bionova har økt, CO2-avgiften har økt, omsetningskravene for biodrivstoff i hele transportsektoren har økt, og det er signalisert at omsetningskravene vil fortsette å øke i årene fremover.
Før sommeren vedtok regjeringen å øke omsetningskravene for veitrafikk, sjøfart, andre formål og luftfart til henholdsvis 20 prosent, 7 prosent, 11 prosent og 2 prosent fra januar 2026. Det skal samtidig innføres et delkrav til bruk av avansert biodrivstoff, som er basert på det mest bærekraftige råstoffet. Videre har regjeringen signalisert at omsetningskravene for veitrafikk, sjøfart og andre formål vil fortsette å øke i årene fremover, og til henholdsvis 33 prosent, 18 prosent og 28 prosent i 2030. Delkravet til avansert biodrivstoff omfatter de råstoffene som flere av biodrivstoffprosjektene i Norge planlegger å bruke som råstoff i produksjonen.
Statens eierskap i Statkraft forvaltes av Nærings- og fiskeridepartementet. Eierskapet forvaltes i henhold til selskapslovgivningen og rammene som fremgår av eierskapsmeldingen, jf. Meld. St. 6 (2022–2023) − Et grønnere og mer aktivt eierskap. Dette innebærer blant annet at det er styret og ledelsen i selskapet som har ansvaret for driften av selskapet, herunder for vurderingene knyttet til Silva Green Fuel.
Statkraft opplyser at selskapet i en årrekke har arbeidet med å utvikle teknologi for storskala produksjon av avansert biodrivstoff. Utviklingen ble gjennomført i samarbeid med det svenske selskapet Södra, og har også fått støtte fra Enova. Södra trakk seg ut i 2023.
Statkraft opplyser videre at arbeidet for å finne nye eiere for Silva Green Fuel har pågått siden 2024. Videre satsing på utvikling av avansert biodrivstoff er ikke lenger en del av Statkrafts strategi, som prioriterer vekst innenfor mer modne teknologier som vann-, vind- og solkraft, samt batterianlegg for lagring og stabilitet i kraftsystemet. Statkraft viser til at det er behov for ytterligere modning av teknologien før en ny eier kan ta en beslutning om å bygge et fullskala produksjonsanlegg. Etter at Södra trakk seg ut, har Statkraft forsøkt å finne nye eiere og parallelt redusert kostnadene og investeringene i Silva Green Fuel vesentlig.
Statkraft opplyser at det nå vurderes å avvikle aktiviteten i demonstrasjonsanlegget på Tofte. Parallelt arbeider selskapet videre med å finne en løsning for videreføring av kunnskapen og erfaringene som er opparbeidet.