Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til fiskeri- og havministeren

Dokument nr. 15:3103 (2024-2025)
Innlevert: 06.09.2025
Sendt: 08.09.2025
Besvart: 15.09.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP): Har statsråden foretatt seg noe for å få fremdrift i arbeidet med å få slipet svinesundstersklene og hva er status på arbeidet med merketiltak for å bedre innseilingen til Halden?

Marianne Sivertsen Næss (A)

Svar

Marianne Sivertsen Næss: Stortingsrepresentant Erling Wiborg har også i tidligere brev 29. november 2024 stilt spørsmål om utdypning av Svinesundtersklene i innseilingen til Halden. Som jeg svarte i brev 6. desember 2024 er dette et grenseoverstigende farledstiltak som forutsetter tillatelse fra både norske og svenske myndigheter. Etter forespørsel fra norske myndigheter har den svenske klima- og miljøministeren i brev henholdsvis 17. oktober 2023 og 20. desember 2023 avklart at svenske myndigheter ikke har planer om å arbeide for eller gi tillatelse til et slikt farledstiltak, med henvisning til at fjorden er vernet etter svensk lovgivning og EU-rettslige regler. Jeg mener derfor fortsatt at vi må avvente og eventuelt vurdere nye grep, dersom det skjer en utvikling i svenske myndigheters tilnærming til saken.
Hva gjelder status for merketiltaket i innseilingen til Halden er Kystverket nå i sluttfasen med planleggingen av dette. Prosjektet gjennomføres som et samarbeidsprosjekt, der Kystverket og Sjöfartsverket skal gjennomføre arbeidene på hver sin side av grensen. Etter planen startes merkearbeidet på norsk side av grensen i løpet av september, med sikte på ferdigstilling senere i høst. Arbeidene på svensk side skal så langt vi kjenner til også starte opp denne høsten, med sannsynlig ferdigstilling i løpet av første halvår i 2026. Selv om dette ikke har samme verdi som et utdypningstiltak vil merketiltaket bidra til at sjøsikkerheten forbedres, særlig ved nattseilas. Prosjektet vil også være samfunnsøkonomisk lønnsomt, med en beregnet nytte per budsjettkrone på 2,1.
Dersom det fremover blir ytterligere muligheter for å tilrettelegge for sjøtransporten og næringslivet i området, vil jeg ta initiativ til at det blir sett nærmere på dette også.