Skriftlig spørsmål fra Kjerstin Wøyen Funderud (Sp) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:3104 (2024-2025)
Innlevert: 07.09.2025
Sendt: 08.09.2025
Besvart: 15.09.2025 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Kjerstin Wøyen Funderud (Sp)

Spørsmål

Kjerstin Wøyen Funderud (Sp): Senterpartiet mener det må reduseres byråkrati i skolen, og at mer bør kunne avgjøres lokalt.
Hva vil statsråden gjøre for å redusere overstyring, rapportering, tidstyver og byråkrati som ligger hos Udir, og hvordan kan skoler få økte ressurser, tid og tillit til å la lærerne styre undervisningen og styrke oppfølgingen av sine elever?

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Jeg er enig med representanten i at det er sentralt at lærerne og skolene har handlingsrom og tilstrekkelig med ressurser til å utøve profesjonelt skjønn, og til å ha en praksis som bidrar til at elevene lærer og utvikler seg best mulig.
Staten styrer skolesektoren gjennom lover og forskrifter som jeg oppfatter at det i hovedsak er stor tilslutning til. Innenfor disse rammene er det kommunene som har ansvaret for å gi tjenestene på barnehage- og skoleområdet. Utdanningsdirektoratet gir støtte og veiledning til kommunene, ofte på bakgrunn av etterspørsel fra kommunene.
Det er avgjørende for regjeringen at vi bruker ressursene best mulig. Vi må alltid spørre oss om vi gjør ting riktig og om vi gjør de riktige tingene, slik at vi sikrer best mulig resultater for barn og elever i norsk skole og barnehage. I disse dager igangsetter jeg en evaluering av Utdanningsdirektoratet, for å rette oppmerksomheten på direktoratets roller, ansvar, oppgaver og ressursbruk for blant annet å kunne øke treffsikkheten i virkemidlene.
I Meld. St. 34 (2024-2025) En praktisk skole. Bedre læring, motivasjon og trivsel på 5.–10. trinn la regjeringen fram et forslag til nytt kvalitetsutviklingssystem, som skal gi bedre informasjon om elevenes læring, motivasjon og trivsel. Det nye systemet skal i større grad enn i dag gi støtte til lokale kvalitetsutviklingsprosesser og -dialog og legge til rette for samarbeid om å utvikle en bedre opplæring for elevene. Vi utvikler nå nye prøver og en ny skolemiljøundersøkelse som skal ha som hovedformål å være gode verktøy for lærerne i arbeidet med elevenes læring og utvikling. Meldingen ble utarbeidet i tråd med regjeringens tillitsreform. Å spille på lag med de som utfører arbeidet i skolene – lærere, skoleledere og skoleeiere – var viktig i arbeidet med meldingen. Derfor involverte og lyttet vi til innspill fra et elevpanel, fra dialogkommuner, i møter med partene og fra forskere og andre aktører. Videre er det lagt vekt på tiltak som styrker kommunenes, skolenes og lærernes handlingsrom.
Regjeringen har for innført økonomiske tilskudd til utstyr som skal støtte skolene for å få til en mer praktisk undervisning. I det nye systemet for kompetanse og karriereutvikling for barnehage og skole, er lokale prioriteringer og behov er en viktig pilar for arbeidet. Systemet skal bidra til at lærere og andre yrkesgrupper får bedre forutsetninger for å møte krav og forventninger de står overfor i jobben. Systemet fases inn i 2025 og 2026.
I tillegg har vi fjernet mobilen fra skolehverdagen og innført regler som styrker lærernes rolle som sjefen i klasserommet. Begge disse grepene styrker lærernes mulighet til profesjonell yrkesutøvelse.
Videre har regjeringen invitert kommunene og fylkeskommunene til å søke om å være forsøkskommune, for å teste ut nye måter å løse oppgaver på gjennom fritak fra regelverk.
Regjeringen har også nedsatt en kommunekommisjon som skal komme med sine forslag til endringer som gjør at kommunene kan bruke ressursene på en god og fleksibel måte, for å løse oppgavene effektivt. Kommisjonen skal levere en første rapport til Kommunal- og distriktsdepartementet før utgangen av 2025, og endelig rapport i løpet av 2026.
I sum mener jeg regjeringen allerede har tatt flere grep for å styrke lærenes mulighet til å styre undervisningen og styrke oppfølgingen av elever. Jeg vil avslutte med å forsikre representanten om at vårt mål er å fortsette med å støtte oppunder lokalt handlingsrom for profesjonsfellesskap i skolene, og at kvalitetsutviklingen i skolen skjer nærmest mulig elevene.