Skriftlig spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:3140 (2024-2025)
Innlevert: 17.09.2025
Sendt: 18.09.2025
Besvart: 25.09.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): Statsråden har gjentatte ganger uttalt at vedlikehold på jernbanen skal prioriteres, samtidig er jeg kjent med at det foregår permitteringer i selskap som jobber med vedlikehold.
Kan statsråden forsikre om at bevilgningene til drift- og vedlikehold i statsbudsjettet disponeres i år og slik sikrer at ledig kapasitet i anleggsmarkedet blir benyttet for å redusere det høye vedlikeholdsetterslepet på jernbanen?

Begrunnelse

Jernbanen har et høyt vedlikeholdsetterslep. Konsekvensene av dette er daglige forsinkelser for både persontrafikk og godstrafikk. Samferdselsdepartementet uttalte til Dagsrevyen torsdag 11. september at:

«Drift, vedlikehold og fornyelse har høy prioritert i Nasjonal transportplan og statsbudsjettet for 2025.»

Dette følger også av regjeringens budsjettforslag for inneværende periode, der skriver Samferdselsdepartementet:

«Bevilgningen til drift og vedlikehold skal bidra til å nå målene om en sikker og tilgjengelig infrastruktur og til å opprettholde aktivitetsnivået i leverandørmarkedet, der Bane NOR er tilnærmet eneste kunde.»

Stortinget sluttet seg til dette ved behandlingen av statsbudsjettet høsten 2024. Samtidig er jeg kjent med at aktører som jobber med vedlikehold på jernbanen nå vurderer permitteringer i mangel på nye oppdrag. En direkte konsekvens av dette er at arbeidet med vedlikehold på jernbanen ikke sikres nødvendig fremdrift. Dette inntrykket forsterkes av at det nå er flere som slår alarm. På nettsidene til Spekter kan vi den 12. september lese en uttalelse fra Norsk Jernbaneforbund og arbeidsgiverforeningen Spekter. Der står det at:

«Manglende bevilgninger til vedlikehold gir stengte linjer, innstilte tog og alvorlige forsinkelser. Jernbanen mister tillit hos kundene, og flere velger å bruke veien, med mer køer og ulykker som resultat. Nå må vedlikeholdet av jernbanen prioriteres.»

Det omtales videre at:

«Godsselskapene på jernbanen står på kanten av stupet. Konsekvensene hvis de går konkurs er enorme.»

Jeg mener det nå kreves en avklaring på hva regjeringen vil foreta seg for at kapasiteten i markedet for drift- og vedlikehold på jernbanen benyttes.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Regjeringens hovedstrategi for jernbanen i Nasjonal transportplan (NTP) 2025-2036 er å ta vare på eksisterende jernbaneinfrastruktur, og å fullføre tiltak som allerede er igangsatt. Derfor har regjeringen lagt opp til en betydelig styrking av innsatsen på drift, vedlikehold og fornyelse. Dette krever langsiktig innsats, god planlegging og tett samarbeid med aktørene i sektoren. Resultatene kommer ikke fra ett år til ett annet, men krever fortsatt prioritering av midler i de årlige budsjettene, slik at ambisjonene i NTP kan nås.
Regjeringen har fulgt opp dette i statsbudsjettet for 2025. Bevilgningen til drift og vedlikehold ble økt med 26 prosent fra 2024, bevilgningen til fornying ble økt med 38 prosent. I RNB ble det bevilget ytterligere 66,8 mill. kroner til fornying. Prognosene for 2025 tilsier at de avsatte budsjettmidler til vedlikehold og fornyelse disponeres fullt ut. Samtidig er det viktig å understreke at innsatsen i kommende budsjettperioder vil avhenge av de årlige statsbudsjettene, og prioriteringene ved behandlingen i Stortinget.
For å sikre at midlene til fornying av jernbaneinfrastrukturen gir ønsket effekt, har Bane NOR utarbeidet langsiktige planer for fornyings- og vedlikeholdsarbeidet på ulike strekninger, og foretaket har igangsatt et omfattende arbeid med å øke produktiviteten i arbeidet. Bedre bruk av data, og effektiv bruk av knapp tid i sporet er blant viktige tiltak.