Tobias Drevland Lund (R): Bystyret i Oslo skal vedta planprogram for ny terminal for utenlandsfergene. Det kan bety at seilingsled må legges om. Foreslått løsning er tett inntil et statlig naturreservat. Plasseringen har også stor innvirkning på marint liv.
Hvordan har regjeringen hittil vært involvert i prosessen, hvilke vurderinger har regjeringen foreløpig gjort angående lokalisering, og er det slik at staten av natur- og miljøhensyn og/eller seilingsled-hensyn har anledning til å legge ned veto mot plasseringen på Kongshavn?
Begrunnelse
Diskusjonen om ny fergeterminal for utenlandsfergene i Oslo har pågått lenge. Etter mange års utredning er saken kommet dit at bystyret i høst skal vedta et planprogram. Byrådet anbefaler samlokalisering på Kongshavn for «Danskebåten» og Kiel-fergen. Begge disse er sentrale i godstransport til/fra Norge.
Fagfolkene i Oslo kommunes Bymiljøetat har vært svært skeptiske til dette, miljøutredningene som er gjort viser at Kongshavn kommer dårligst ut, og også Oslo havn selv har gått imot denne løsningen. Kongshavn-løsningen kan blant annet innebære omfattende mudring/sprengning/konstruksjoner, både over og under vann med alt det medfører. Rødt deler denne bekymringen.
Både Bymiljøetaten og Oslo havn har som alternativ ønsket en samlokalisering på Vippetangen. Rødt støtter en slik plassering.
Oslo havn er en såkalt utpekt havn, og også definert som en del av det nasjonale stamnettet. Det betyr at spørsmål angående Oslo havn ikke er en rent lokalt anliggende, men også angår nasjonale myndigheter. Plassering av fergeterminal faller nødvendigvis innunder dette.
Av sakspapirene i saken, slik disse er vedlagt i oversendelsen fra byrådet til bystyret i Oslo, kan det virke som statlige myndigheter i svært liten grad har vært involvert i prosessen hittil. F.eks er spørsmål om seilingsled oppe, som angår Kystverket. Videre er foreslått lokasjon på Kongshavn svært tett opp til naturreservatet på Bleikøya, som er et av Oslofjordens største hekkeområder for sjøfugl.