Ole André Myhrvold (Sp): Holder statsråden fast på at en gjenåpning av hele Østfoldbanens østre linje er et mål og hva er status for arbeidet med å planlegge for gjenåpning av passasjer- og godstrafikk på Østre linje, også mellom Rakkestad-Sarpsborg, og når anser statsråden at gjenåpningen kan iverksettes?
Begrunnelse
I forbindelse med Meld. St. 20 (2020-2021) Nasjonal transportplan 2022-2033 vedtok Stortinget å be regjeringen å starte planleggingen av gjenåpning av Østfoldbanens østre linje for både persontrafikk og godstransport, også mellom Mysen-Rakkestad-Sarpsborg, i NTPs første planperiode.
I supplerende tildelingsbrev nr. 6 (2021), som ble oversendt til Jernbanedirektoratet den 10. september 2021, fulgte Samferdselsdepartementet opp anmodningsvedtaket ved å be Jernbanedirektoratet påbegynte en utredning av mulighetene for gjenåpning av Østfoldbanens Østre linje for både persontrafikk og godstransport.
I svar fra statsråden jamfør Dokument nr. 15:2122 (2021-2022), 24.05.2022 skriver statsråden: "...departementet forventer å motta vurderingene innen 1. juni 2022.»
Etter den tid er Meld. St. 14 (2023-2024) Nasjonal Transportplan 2025-2036 vedtatt jamfør Innst. 439 S (2023-2024). Her er ikke gjenåpning av Østfoldbanens østre linje mellom Mysen-Rakkestad-Sarpsborg nevnt.
Fra desember 2022 økte likevel antall avganger mellom Mysen og Rakkestad kraftig fra fire til tolv avganger på hverdager. Dette fordi VY fant det kommersielt interessant og det ble praktisk mulig etter at Follobanen/Blixtunellen stod ferdig. Etter dette er tilbudet utvidet flere ganger blant annet fra og med desember 2023 da det også kom avganger i helgene. Vy har uttalt at tilbudet har vært en suksess, og det planlegges for ytterligere utvidelse i høst.