Skriftlig spørsmål fra Ole André Myhrvold (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:3219 (2024-2025)
Innlevert: 27.09.2025
Sendt: 29.09.2025
Besvart: 06.10.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Ole André Myhrvold (Sp)

Spørsmål

Ole André Myhrvold (Sp): Holder statsråden fast på at en gjenåpning av hele Østfoldbanens østre linje er et mål og hva er status for arbeidet med å planlegge for gjenåpning av passasjer- og godstrafikk på Østre linje, også mellom Rakkestad-Sarpsborg, og når anser statsråden at gjenåpningen kan iverksettes?

Begrunnelse

I forbindelse med Meld. St. 20 (2020-2021) Nasjonal transportplan 2022-2033 vedtok Stortinget å be regjeringen å starte planleggingen av gjenåpning av Østfoldbanens østre linje for både persontrafikk og godstransport, også mellom Mysen-Rakkestad-Sarpsborg, i NTPs første planperiode.
I supplerende tildelingsbrev nr. 6 (2021), som ble oversendt til Jernbanedirektoratet den 10. september 2021, fulgte Samferdselsdepartementet opp anmodningsvedtaket ved å be Jernbanedirektoratet påbegynte en utredning av mulighetene for gjenåpning av Østfoldbanens Østre linje for både persontrafikk og godstransport.
I svar fra statsråden jamfør Dokument nr. 15:2122 (2021-2022), 24.05.2022 skriver statsråden: "...departementet forventer å motta vurderingene innen 1. juni 2022.»
Etter den tid er Meld. St. 14 (2023-2024) Nasjonal Transportplan 2025-2036 vedtatt jamfør Innst. 439 S (2023-2024). Her er ikke gjenåpning av Østfoldbanens østre linje mellom Mysen-Rakkestad-Sarpsborg nevnt.
Fra desember 2022 økte likevel antall avganger mellom Mysen og Rakkestad kraftig fra fire til tolv avganger på hverdager. Dette fordi VY fant det kommersielt interessant og det ble praktisk mulig etter at Follobanen/Blixtunellen stod ferdig. Etter dette er tilbudet utvidet flere ganger blant annet fra og med desember 2023 da det også kom avganger i helgene. Vy har uttalt at tilbudet har vært en suksess, og det planlegges for ytterligere utvidelse i høst.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I 2022 ble det gitt et oppdrag til Jernbanedirektoratet om å utrede mulighetene for gjenåpning av Østfoldbanens Østre linje for godstrafikk og persontrafikk mellom Rakkestad og Sarpsborg, som oppfølging av Stortingets behandling av tidligere NTP 2022-2033. Jernbanedirektoratet leverte utredningen til Samferdselsdepartementet i 2022. Utredningen viste at det ikke er tilstrekkelig trafikkgrunnlag til å forsvare de betydelige investeringene som skal til for å forlenge pendelen for persontrafikk over Østre linje fra Rakkestad til Sarpsborg/Fredrikstad, i hvert fall ikke før dobbeltsporparsellen Sandbukta-Moss–Såstad og Østre linjes avgrening sør for Ski er ferdigstilt.
For godstransport viser utredningen at det på kort sikt i hovedsak er kjøring av gods i avvikssituasjoner ved planlagte stengninger og oppståtte driftsavvik på Vestre linje mellom Ski og Sarpsborg som er aktuelt på Østfoldbanens Østre linje. Rutemessig godstrafikk på Østre linje forutsetter en rekke investeringer i infrastrukturen utover foreliggende planer. Kostbare tiltak for underbygningen og en ev. tilrettelegging for godstrafikk på Østre linje reduserer heller ikke tiltaksomfang på Vestre linje. Det er også verdt å merke seg at det heller ikke er behov for å kjøre godstog der når Østfoldbanens vestre linje forbedres.
I tråd med jernbanestrategien som vi la frem i Nasjonal transportplan (NTP) 2025–2036 har vi prioritert en videreutvikling av togtilbudet på Østfoldbanens Vestre linje, med to tog i timen i grunnrute til Fredrikstad med oppstart i første seksårsperiode.