Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Hva er status for regjeringens arbeid med å effektivisere og målrette kontrollvirksomheten gjennom økt bruk av digitalisering, blant annet ved utvidet bruksområde for fartsskrivere, og vil statsråden ta initiativ til å innføre krav om elektroniske kjøreskjemaer, som også kan nyttes til kontroll av riktig innrapportering av mva for omsetning i Norge?
Begrunnelse
Bussbransjeavtalens lønns- og arbeidsvilkår ble allmenngjort i 2015. «Arbeidstilsynets tilsyn med transportbransjen 2015–2017. Rapport - september 2018» viste like fullt at 53 prosent av utenlandske turbussaktører (og 74 prosent av godsaktørene) ikke betalte lovpålagt minstelønn. I et brev fra NHO Transport til statsråden 04.07.22 vektla man videre at «De utenlandske aktørene er heller ikke mva-registrert, noe de er pålagt å være ved en årlig omsetning i Norge på kroner 50.000 eller mer.»
I møte med dette lanserte Senterpartiet og Arbeiderpartiet i regjering 25.10.22 en handlingsplan mot sosial dumping i transportbransjen. 19.12.23 presenterte regjeringen nye kabotasjeregler for turbussmarkedet, der statsråden understreket at «Regjeringen ønsker å sikre konkurranse på likere vilkår i turbussnæringen og redusere bruken av lavtlønnede utenlandske sjåfører i Norge.»
Et av tiltakene i handlingsplanen er at «Regjeringen vil effektivisere og målrette kontrollvirksomheten gjennom økt bruk av digitalisering, blant annet ved utvidet bruksområde for fartsskrivere.» I planen utdypes dette: «Digitalisering i kontrollvirksomheten er i stadig utvikling, og det er viktig å fortsette arbeidet med å ta i bruk nye digitale hjelpemidler etter hvert som de blir tilgjengelige. Som nevnt vil også planlagte regelverksendringer bidra til at nye digitale kontrollverktøy kan benyttes i større grad. Fjernavlesning av smart fartsskriver vil som følge av gjennomføringen av mobilitetspakken bli en del av kontrollvirksomheten fra 2024. Formålet er å få indikasjoner på regelverksbrudd for å kunne målrette kontrollene enda bedre. Fartsskriveren skal på sikt brukes til nye kontrollformål. Den skal blant annet kunne registrere grensepasseringer og brukes til å kontrollere etterlevelse av regler om arbeidstid for sjåfører, kabotasje og utsending av sjåfører. Dette vil bidra til mer effektiv kontroll av disse reglene.»
I brev fra SD 23. januar 2024 vises det til at Statens vegvesen og politiet er kontrollmyndighet, og understrekes at «Det følger av forordning (EF) nr. 1073/2009 hvilke dokument transportøren skal fremlegge ved kontroll. I tillegg til fellesskapstillatelse skal transportører som utfører kabotasje i form av transport utenfor rute fremvise utfylt kjøreskjema.»