Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Hvordan vil regjeringen i lys av dagens sikkerhetspolitiske bilde, "sørge for at staten i sine anskaffelsesrutiner legge vekt på sikkerhetsaspektene, og etablere risikobaserte vurderingskriterier for anskaffelse av programvare og droneteknologi fra leverandører i land Norge ikke har sikkerhetspolitisk samarbeid med", vil regjeringen vurdere å forby bruk av droner fra land Norge ikke har sikkerhetssamarbeid med i bestemte sektorer, områder e.l, og hvordan vil man bidra til å styrke nasjonal produksjon og kapasiteter av droner?
Begrunnelse
Droner er blitt en stadig viktigere, kritisk kapasitet både sivilt og militært. I det ligger også et behov for i større grad å bygge opp nasjonal produksjon og kapasiteter, og tettere samarbeid med nærstående land som Norge har et sikkerhetssamarbeid med.
Før sommeren behandlet Stortinget dronemeldingen, Meld. St. 15 (2024-2025). Følgende flertallsforslag i innstillingen fra Transport- og kommunikasjonskomiteen ble nedstemt: "Stortinget ber regjeringen sørge for at staten i sine anskaffelsesrutiner legger vekt på sikkerhetsaspektene og ikke anskaffer programvare og droneteknologi fra land Norge ikke har sikkerhetssamarbeid med." Dette skjedde etter at både Høyre og Venstre endret syn og sammen med Arbeiderpartiet og SV stemte ned komiteens innstilling. Det betyr at staten fortsatt kan anskaffe droner fra land Norge ikke har sikkerhetssamarbeid til å overvåke og delta i operasjoner, eksempelvis ved Norges grense til Russland, på norsk sokkel, ved skjermingsverdige objekter og andre steder der det eksempelvis finnes samfunnskritisk infrastruktur.
Flertallet på Stortinget vedtok i stedet å be regjeringen "sørge for at staten i sine anskaffelsesrutiner legge vekt på sikkerhetsaspektene, og etablere risikobaserte vurderingskriterier for anskaffelse av programvare og droneteknologi fra leverandører i land Norge ikke har sikkerhetspolitisk samarbeid med." Det er foreløpig høyst uklart hva denne formuleringen vil innebære. Ikke minst sett i lys av dagens sikkerhetspolitiske bilde er det særdeles avgjørende at regjeringen raskt avklarer hvordan dette følges opp i praksis.
I norsk luftmilitært tidsskrift LUFTLED nr. 1-2025, skriver Tom Ivar Stie, FSi og Stein Gundersrud, Teleplan, leder av FSI droneutvalg bl.a. at "Droner er blitt en kritisk forsvarskapasitet, og som forbruksmateriell i en krigssituasjon, er det ikke gitt at dette er en kapasitet som Forsvaret kan kjøpe seg til i et internasjonalt marked. Her må det tas i bruk fleksible anskaffelsesprosesser som støtter opp om teknologisamarbeid, kontinuerlig utvikling og innovasjon. Ved å utvikle en sterk norsk droneindustri som samarbeider med og leverer til Forsvaret, sikrer vi kritisk teknologi og militær kapasitet som i mindre grad påvirkes av geopolitisk uro og forstyrrelser i leverandørkjeder."