Skriftlig spørsmål fra Nikolai Astrup (H) til næringsministeren

Dokument nr. 15:16 (2025-2026)
Innlevert: 02.10.2025
Sendt: 13.10.2025
Besvart: 20.10.2025 av næringsminister Cecilie Myrseth

Nikolai Astrup (H)

Spørsmål

Nikolai Astrup (H): Hva mener statsråden om at det er svært enkelt å skaffe seg urettmessig styreplass og signaturrett i alle norske selskaper gjennom noen få tastetrykk, og hva vil statsråden foreta seg for å redusere risikoen dette medfører for svindel og økonomisk kriminalitet?

Begrunnelse

Det har den senere tid vært en rekke saker i media om manglende kontroll og verifisering av innmeldte opplysninger hos enkelte offentlige etater. I Finansavisen den 29. september 2025 kommer det frem at det kun kreves elektronisk melding til Foretaksregisteret for å registrere seg selv som styremedlem i et selskap, så fremt den utfylte protokollen om endringen oppfyller de formelle kravene. Dermed kan kriminelle aktører registrere seg selv som styremedlemmer med signaturrett i et hvilket som helst norsk styre og begynne å begå økonomisk kriminalitet, for eksempel gjennom å inngå avtaler, lån og andre forpliktelser på vegne av selskapet.
Tidligere har det også kommet i frem pressen at det har vært fritt frem å overta hjemmel for en eiendom hos Kartverket.

Cecilie Myrseth (A)

Svar

Cecilie Myrseth: Jeg er enig med representant Astrup i at det er viktig å redusere risikoen for denne typen svindel. Derfor fremmet regjeringen forslag om skjerpede regler om varsling fra Foretaksregisteret i ny foretaksregisterlov. Stortinget vedtok loven enstemmig i juni 2025 og den trer i kraft 1. januar 2026. I den nye loven stilles det krav om at ved registrering av endringer i styret eller av daglig leder, så skal Foretaksregisteret sende skriftlig underretning om vedtaket til den som ikke lenger er registrert som styremedlem, varamedlem til styremedlem eller daglig leder som følge av registreringen. Dette vil gjøre det lettere å avdekke feilregistreringer og redusere skadevirkninger. Underretning skjer automatisk ved registrering og gjør at feil og forsøk på svindel kan tas tak i umiddelbart.

Etter den nye loven er det ikke tvil om at Foretaksregisteret kan varsle andre offentlige myndigheter og finansforetak ved mistanke om at det er brukt uriktig eller falsk dokumentasjon eller identitet. Dette vil gjøre det mulig for andre myndigheter å iverksette tiltak for å hindre at aktører med uærlige hensikter bruker fiktive virksomheter for ulovlig å skaffe seg midler fra det offentlige eller andre private aktører.

Effektiv registrering øker konkurransekraften til norsk næringsliv. Foretaksregisteret behandlet i 2024 over 415 000 meldinger. For at registreringen ikke skal påfører næringslivet og andre unødige kostnader eller forsinke selskapstransaksjoner unødvendig, må dokumentasjonskravene og kontrollen legge til rette for effektiv registrering. Samtidig må vi forebygge og avdekke forsøk på svindel og bedrageri.

Den som sender inn melding til Foretaksregisteret, har ansvaret for at det som meldes er korrekt. Å sende inn falske dokumenter til Foretaksregisteret er straffbart. Det samme er forsøk på bedrageri. Jeg har gitt Brønnøysundregistrene instruks om å anmelde slike forhold, jf. tildelingsbrev til Brønnøysundregistrene for 2025.