Skriftlig spørsmål fra Tone Wilhelmsen Trøen (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:24 (2025-2026)
Innlevert: 03.10.2025
Sendt: 13.10.2025
Besvart: 21.10.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Tone Wilhelmsen Trøen (H)

Spørsmål

Tone Wilhelmsen Trøen (H): Hvilke konkrete tiltak vil samferdselsministeren iverksette for å øke kapasiteten på pendlerparkering på Kongsvingerbanen og Hovedbanen på Romerike, slik at arbeidspendlere kan reise effektivt, miljøvennlig og kollektivt når de skal på jobb?

Begrunnelse

Romerike er en region i sterk vekst, og veksten er betydelig større enn i landet forøvrig. Kommunene på Romerike jobber på spreng for å legge til rette for god infrastruktur, boligbygging og for å skape gode lokalsamfunn for alle som velger å bosette seg. Titusenvis av mennesker er arbeidspendlere på Romerike og veksten i antall arbeidsreiser vil øke i takt med befolkningsveksten i regionen. Kongsvingerbanen og Hovedbanen er en vesentlig samferdselsåre for arbeidspendlere. Ved en lang rekke av togstasjonene på disse strekningene er det svært krevende parkeringsforhold for pendlere. Pendlerparkeringene er svært ofte fulle, som medfører at pendlere tvinges til å velge bil istedet for å kjøre kollektivt på jobb. Dette er stikk i strid med nasjonale og lokale føringer for mer bruk av kollektive løsninger, det bidrar til kø og kaos på veiene, gjør arbeidshverdagen mer krevende for mange og er dårlig for klimaet.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det overordnede transportpolitiske målet er et effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem i hele landet i 2050. Det er et mål at personer som ikke kan gå, sykle eller bruke kollektivtransport til stasjonen, får et tilfredsstillende tilbud om parkering. Derfor tilbys innfartsparkering ved de fleste stasjoner i landet.
Knutepunktsutvikling er en viktig del av Bane NOR sitt oppdrag. Det er Bane NOR sitt ansvar å beslutte den konkrete dimensjoneringen og innretningen av innfartsparkering ved stasjonene. Bane NOR opplyser at foretaket legger vekt på å gjøre tilbudet om parkering balansert, slik at innfartsparkering ved stasjonene fungerer som et supplement til toget, uten å undergrave mer miljøvennlige transportmidler.
Bane NOR er videre opptatt av at innfartsparkeringen skal treffe riktig målgruppe best mulig, spesielt de som på grunn av avstand eller manglende kollektivtilbud må bruke bil som eneste alternativ for å komme seg til stasjonen.
For Kongsvingerbanen og Hovedbanen erfarer Bane NOR at brukerne av parkeringsplassene mange steder har kortere reisevei enn tre kilometer til stasjonen. Dette gjør det mulig for mange å gå og sykle til stasjonen. I tillegg vurderes kollektivdekningen å være relativt god. For stasjonene langs Kongsvingerbanen og Hovedbanen foreligger det derfor ikke i dag planer om å utvide eksisterende parkeringstilbud.