Skriftlig spørsmål fra Mats Henriksen (FrP) til næringsministeren

Dokument nr. 15:27 (2025-2026)
Innlevert: 03.10.2025
Sendt: 13.10.2025
Besvart: 20.10.2025 av næringsminister Cecilie Myrseth

Mats Henriksen (FrP)

Spørsmål

Mats Henriksen (FrP): Vil statsråden følge opp invitasjonen fra Trøndelag fylkeskommune, og hva kan nasjonale myndigheter bidra med av støtte, koordinering og langsiktig planlegging overfor næringslivet og andre aktører som er rammet av raset?

Begrunnelse

Det tragiske raset på E6 ved Nesvatnet i Levanger har fått store konsekvenser for regionen. Hendelsen har medført stenging av E6 og jernbane, noe som påvirker transportintensive bedrifter, matvareforsyning, dyrevelferd og eksportrettet industri.
Næringslivet i regionen etterspør forutsigbarhet og støtte. Trøndelag fylkeskommune og de rammede kommunene har opprettet god dialog. Nå etterspørres i større grad støtte fra nasjonale myndigheter.
19.09.25. sendte Trøndelag fylkeskommune en invitasjon til statsråden, på vegne av næringslivet, fylket og flere av ordførerne i regionen. Formålet med invitasjonen er at statsråden skal få møte berørte næringsaktører og høre deres erfaringer og behov, samt få innsikt i de lokale og regionale tiltakene som er iverksatt. De lokale aktørene vil også drøfte hvordan nasjonale myndigheter kan bidra med støtte, koordinering og langsiktig planlegging.
Per 03.10.25. har fylkeskommunen fremdeles ikke mottatt svar fra statsråden.

Cecilie Myrseth (A)

Svar

Cecilie Myrseth: Transport utgjør et sentralt rammevilkår for næringslivet i Norge. Vi bor i et langstrakt land, hvor det kan være både ønskelig og nødvendig å forflytte seg over store avstander. Gode veier, jernbane, sjøtransport og flyforbindelser bidrar til at folk og varer kan forflytte seg trygt på tvers av avstander. Det gir mennesker og lokalsamfunn mulighet til å utvikle seg, skape verdier og leve gode liv uavhengig av hvor man bor. Derfor tar staten et stort ansvar for den nasjonale transportinfrastrukturen.
Jeg har avtalt med Trøndelag fylkeskommune å besøke Levanger og møte berørte næringsaktører om kort tid. Under besøket har Trøndelag fylkeskommune forespeilet at jeg blant annet vil bli orientert om de lokale og regionale tiltakene som er iverksatt.
For å kunne svare på siste del av spørsmålet, har jeg hentet inn følgende informasjon og vurderinger fra samferdselsministeren, som har det overordnede ansvaret for blant annet vei- og jernbanesektoren:

«Det arbeides med flere tiltak samtidig for å støtte næringslivet best mulig i denne krevende situasjonen. Statens vegvesen og Trøndelag fylkeskommune jobber kontinuerlig med omkjøringsveiene og har tett dialog med næringsliv og interessenter, slik at veinettet blir så effektivt og trygt som mulig. Bane NOR og Statens vegvesen er i gang med å planlegge for gjenoppbygging av E6 og jernbanen. Det er store mengder kvikkleire i området, og grunnforholdene er krevende. Det er derfor behov for å gjøre solide grunnundersøkelser før vi kan sette i gang med gjenoppbygging. Statens vegvesen har inngått avtale med entreprenør for bygging av lokal omkjøringsvei for E6 forbi rasstedet. Omkjøringsveien er estimert å stå ferdig medio november. Statens vegvesen har kontakt med berørte grunneiere, entreprenører og andre relevante parter i dette arbeidet.
For å kunne framføre godstog på deler av Nordlandsbanen har Bane NOR etablert en midlertidig godsterminal på Steinkjer som kan betjene trafikken mellom Bodø/Fauske og Steinkjer. CargoNet legger opp til å kjøre ett godstog daglig hver vei mellom Bodø og Steinkjer for omlasting til trailer ved den midlertidige godsterminalen. Det arbeides også med å finne muligheter for framføring av tog gjennom Sverige.
Ved de to langvarige stengningene på Dovrebanen ved kollapsen av Randklev bru og stengningen av Otta bru, fikk vi etablert særlige kompensasjonsordninger for å dekke tapet til godstogoperatørene. Samferdselsdepartementet og Jernbanedirektoratet arbeider nå med vurderinger av en liknende ordning for denne hendelsen. Dette krever godkjenning fra ESA, grunnet statsstøtteregelverk.»