Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til kommunal- og distriktsministeren

Dokument nr. 15:30 (2025-2026)
Innlevert: 03.10.2025
Sendt: 13.10.2025
Besvart: 20.10.2025 av kommunal- og distriktsminister Bjørnar Skjæran

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP): Mener statsråden det er riktig at flyktninger kan motta startlån fra Husbanken, og kan statsråden legge frem en oversikt over mottakere av startlån fordelt på landbakgrunn, oppholdsgrunnlag og antall år bosatt i Norge?

Begrunnelse

På Husbankens nettsider fremgår det at blant annet flyktninger fra Ukraina kan få startlån for å etablere seg i boligmarkedet. Startlånet er i utgangspunktet ment for personer som har varig opphold og bosetting i Norge.
Regjeringen har selv uttalt at den ønsker å føre «aktiv politikk for tilbakevending og retur», og at også ukrainere skal omfattes av samme returordninger som andre utlendinger. Videre fremgår det av Stortingets innstilling at regjeringens strategi er at fordrevne ukrainere «er i Norge midlertidig» og at det «skal tilrettelegges for retur til Ukraina».
Ved endringen av ordningen med kollektiv beskyttelse understreket regjeringen at UDI nå vurderer flere områder i Ukraina som trygge, og at ordningen derfor innstrammes for disse områdene.
FrP mener flyktninger som hovedregel skal reise tilbake når det blir trygt i hjemlandet. Å gi startlån til flyktninger som bare midlertidig skal oppholde seg i Norge, fremstår derfor som en lite gjennomtenkt praksis. Dette svekker returpolitikken og kan bidra til å gjøre ordningen mindre treffsikker for dem den egentlig var ment for. Ved å tillate startlån til ukrainske flyktninger som er her midlertidig vil dette gå utover andre grupper som hadde trengt denne bistanden og som bor i Norge på fast basis.

Bjørnar Skjæran (A)

Svar

Bjørnar Skjæran: Representanten Erlend Wiborg har stilt spørsmål om å få lagt frem en oversikt over mottakere av startlån fordelt etter landbakgrunn, oppholdsgrunnlag og antall år bosatt i Norge. Dette spørsmålet har jeg videresendt til Husbanken, som er den statlige forvalteren av starlånsordningen. Husbanken har gitt følgende svar:
«Det er kommunene som saksbehandler søknader fra innbyggere om startlån, og de benytter saksbehandlingssystemet Startskudd til dette. I forbindelse med søknadsprosessen og utfylling av den elektroniske søknaden om startlån, samles det ikke inn informasjon om søkerens landbakgrunn, oppholdsgrunnlag eller hvor lenge vedkommende har vært bosatt i Norge. Husbanken har derfor ikke grunnlag for å utarbeide en oversikt over mottakere av startlån fordelt etter disse kriteriene. Bakgrunnen for dette er at data fra Folkeregisteret ikke er koblet til saksbehandlingssystemet Startskudd. Eventuell informasjon om at en søker er flyktning kan i enkelte tilfeller fremkomme dersom søkeren selv opplyser dette til saksbehandler, eller dersom kommunen innhenter slike opplysninger fra Folkeregisteret som ledd i sin saksbehandling.»
Kommunene har ansvar for å bistå vanskeligstilte på boligmarkedet. Dette er blant annet forankret i lov om kommunenes ansvar på det boligsosiale feltet (boligsosialloven). I de senere år har kommunene bosatt mer enn 90 000 fordrevne fra Ukraina. Mange av disse har blitt bosatt i kommunalt disponerte utleieboliger.
Kommunene har et sett av virkemidler for å bistå fordrevne fra Ukraina og andre flyktninger som er lovlig bosatt i Norge. Startlån er ett av dem. Alle som søker om startlån, har krav på en individuell vurdering av søknaden. I behandlingen skal kommunen blant annet vurdere søkerens lånebetjeningsevne, om sparepotensialet er utnyttet, og andre relevante økonomiske forhold. Samtidig må kommunen, i henhold til veilederen for startlån, vurdere søkerens intensjon om varig bosetting i Norge, varigheten av oppholdstillatelsen og hvilken type tillatelse vedkommende har.
Etter mitt syn er det positivt at kommunene tar i bruk alle sine virkemidler i det boligsosiale arbeidet. Startlån er det viktigste virkemiddelet for at også personer med langvarige boligfinansieringsproblemer skal kunne kjøpe egen bolig. Husbanken prioriterer startlån innenfor sin låneramme, og kommunene har gjennom årene hovedsakelig fått tildelt de midlene de har søkt om.
Gjennom tildeling av startlån til personer fra Ukraina som oppfyller kriteriene i forskrift om startlån, kan kommunene bidra til at flere kan kjøpe egen bolig, samtidig som kommunalt disponerte utleieboliger frigjøres til andre vanskeligstilte husstander. Dersom en mottaker av startlån senere reiser tilbake til sitt hjemland, eller av andre årsaker velger å selge boligen, skal startlånet innfris. Kommunen kan bruke tilbakebetalte midler til å tildele startlån til andre husstander med langvarige finansieringsproblemer.