Skriftlig spørsmål fra Abid Raja (V) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:45 (2025-2026)
Innlevert: 06.10.2025
Sendt: 13.10.2025
Besvart: 20.10.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Abid Raja (V)

Spørsmål

Abid Raja (V): Hvordan ser samferdselsministeren for seg at vi skal nå målet om reduksjon i biltrafikk og økt satsing på kollektiv, sykkel og gange når Bane Nor i praksis legger ned alt eksisterende kollektivtilbud i et voksende boområde rett utenfor Oslo?

Begrunnelse

14. desember i år endrer Bane Nor sine ruter. Dette innebærer blant annet å kutte i antall avganger på Svingen stasjon, fra dagens timesavganger, med halvtimesavganger i rush, til kun fire avganger per dag mandag - fredag. Svingen stasjon er i praksis eneste kollektivtilbud i den delen av Fetsund som ligger øst for Glomma. For å komme seg til tog etter 14.12.25 må man enten gå til buss ved Sundet eller over jernbanebroen over Glomma, dersom man ikke skal kjøre bil.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Bane NOR har som infrastrukturforvalter og iht. regelverket ansvaret for å tildele infrastrukturkapasitet på det norske jernbanenettet. Dette betyr at Bane NOR har ansvar for å lage realistiske ruteplaner slik at togene klarer å holde ruta og de reisende kan stole på toget. De siste års ruteplaner har blitt stadig mindre realistiske fordi det kjøres langt flere tog på en svært presset infrastruktur og flere reisende gir lengre stopp på mange stasjoner.

Bane NOR gjør endringene i ruteplanen for å bedre punktligheten og gjøre togtilbudet bedre for svært mange reisende i Oslo-området. Reisende fra Svingen stasjon vil dessverre få et redusert tilbud, men det vil fortsatt være to stopp i rushtid om morgenen og to om ettermiddagen. Ifølge Jernbanedirektoratet er det om lag 410 av- og påstigninger hver arbeidsdag på Svingen stasjonen. På de øvrige stasjonene på linje R14 Asker-Kongsvinger er det om lag 16 000 av- og påstigninger. Dette indikerer en stor gevinst for svært mange reisende, sammenlignet med de som får noen færre avganger. Bane NOR opplyser at endringene er vurdert til å gi færre forsinkede tog og en vesentlig bedring i punktligheten for linje R14. I tillegg forventer Bane NOR at følgeforsinkelser på alle øvrige region-, fjern- og godstog som er avhengig av linje R14 reduseres tilsvarende. Dette er positivt for punktligheten på denne strekningen, som har vært lav og fallende de siste årene.