Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:52 (2025-2026)
Innlevert: 07.10.2025
Sendt: 13.10.2025
Besvart: 15.10.2025 av klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Mener klima- og miljøministeren det er riktig at Norsk Dekkretur, som opererer med statlig godkjenning og støtte, inngår en ny avtale med Ragn-Sells mens de er under politietterforskning for blant annet brudd på brann- og eksplosjonsvernloven, har alvorlige HMS-avvik og er involvert i en tvist om manglende oppgjør etter en alvorlig miljøhendelse, og mener statsråden at dette er forenlig med kravene til forsvarlig avfallshåndtering og tillit til returordningen?

Begrunnelse

Norsk Dekkretur AS er etablert som en felles bransjeløsning for innsamling og gjenvinning av kasserte dekk, og er det eneste godkjente innsamlingssystemet i Norge. Selskapet opererer på vegne av produsenter og importører, og ble etablert med støtte fra Klima- og miljødepartementet. På sine nettsider opplyser Norsk Dekkretur at returordningen tilfredsstiller myndighetenes krav til avfalls- og gjenvinningsbehandling.
Til tross for dette har Norsk Dekkretur valgt å videreføre eller reforhandle avtale med Ragn-Sells Dekkgjenvinning AS. Dette skjer samtidig som Ragn-Sells er under politietterforskning for mulige brudd på brann- og eksplosjonsvernloven og arbeidsmiljøloven. Selskapet har mottatt flere pålegg fra Arbeidstilsynet, blant annet for manglende HMS-arbeid og lagring av farlig avfall.
Ragn-Sells er også i tvist med Grenland brann og redning og Buksér & Berging, etter at de har nektet å betale over 30 millioner kroner i kostnader knyttet til den omfattende miljøaksjonen etter storbrannen ved deres anlegg i Bamble. Ifølge NRK den 1. oktober har selskapet nå valgt å saksøke det lokale brannvesenet (https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/ragn-sells-saksoker-brannvesenet_-konflikt-om-millionregning-etter-storbrann-1.17590126)
Videre har Ragn-Sells fått kritikk fra Statsforvalteren for ulovlige utslipp og manglende tiltak for å hindre forurensning. Jeg er kjent også kjent med at Naturvernforbundet vurderer å anmelde selskapet for miljøkriminalitet.
Brannen i Bamble førte til omfattende miljøforurensning, ødelagt utstyr og store kostnader for lokalsamfunnet. Ragn-Sells har forsøkt å overføre regningen til Bamble kommune, noe som kan få økonomiske konsekvenser for innbyggerne.
Det er derfor grunn til å stille spørsmål ved tilliten til returordningen, når den eneste godkjente aktøren samarbeider med en bedrift som er under etterforskning og har gjentatte alvorlige avvik.

Andreas Bjelland Eriksen (A)

Svar

Andreas Bjelland Eriksen: Utgangspunktet etter avfallsforskriften er at det er de som produserer og importerer dekk som skal sørge for at kasserte dekk samles inn og gjenvinnes gjennom produsentansvaret. Det er Norsk Dekkretur som har ansvar for å oppfylle pliktene til innsamling og gjenvinning på vegne av produsenter og importører, og det er opp til dem å vurdere hvilke aktører de inngår avtaler med, så lenge underleverandørene har nødvendige tillatelser. Det forventes at alle aktører i produsentansvarsordningen opererer i tråd med kravene til forsvarlig avfallshåndtering. Departementet har ikke en rolle i forhandlinger mellom private aktører.

For øvrig er jeg kjent med at Norsk Dekkretur publiserte en pressemelding 13. oktober der det fremgår at de fra høsten 2026 vil samarbeide med Svensk Däckåtervinning.