Skriftlig spørsmål fra Henrik Gottfries Kierulf (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:60 (2025-2026)
Innlevert: 08.10.2025
Sendt: 13.10.2025
Besvart: 17.10.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Henrik Gottfries Kierulf (H)

Spørsmål

Henrik Gottfries Kierulf (H): Kan statsråden garantere at alle aktører, herunder fylkeskommunen, får dekket alle utgifter som er brukt på å sette i stand infrastruktur for å håndtere omkjøringstrafikken i forhindelse med raset i Levanger, inkludert økte kostnader for vintervedlikehold for omkjøringsveier?

Begrunnelse

Kvikkeleireskredet ved Nesvatnet i Levanger kommune har kuttet både E6 og jernbanen som binder landet sammen. En gjenoppbygging av både vei og bane er ventet å ta lang tid og en akseptabel midlertidig E6 forbi rasstedet er ikke på plass før i midten av november. Siden skredet gikk 30. august har persontrafikk og næringsliv blitt rammet av store negative konsekvenser i form av lange og krevende omgjøringsruter. Videre har det vært stor belastning på omkringliggende infrastruktur. Trøndelag fylkeskommune har brukt betydelige ressurser på å forsterke fylkesveier i området slik at disse kan benyttes som omkjøringsveier frem til midlertidig E6 er på plass. Statsråden har utrykt at "det ikke skal stå på penger" når det gjelder å få infrastrukturen opp å gå, senest i Aftenposten 7. oktober. 

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Kvikkleireskredet ved Nesvatnet i Levanger er en alvorlig hendelse som har fått store konsekvenser for både liv, infrastruktur og næringsliv i Trøndelag. Trøndelag og Nord-Norge opplever nå utfordringer som følge av lange omkjøringsveier og fordi Nordlandsbanen er stengt. Dette er viktige samferdselsårer både lokalt, regionalt og nasjonalt, som vi som samfunn må prioritere å få gjenopprettet raskt. Som jeg har uttalt til Trønderavisa, så skal det ikke stå på verken penger eller ressurser for å gjenopprette E6 og Nordlandsbanen.
Det gjennomføres flere tiltak for å bøte på utfordringene. Statens vegvesen og Trøndelag fylkeskommune jobber kontinuerlig med omkjøringsveiene og har tett dialog med næringsliv og interessenter for at det eksisterende veinettet skal være så effektivt og trygt som mulig. Det er gjort flere konkrete tiltak på omkjøringsveiene. Tiltakene utføres av entreprenører gjennom både fylkeskommunens driftskontrakter og Statens vegvesen sine driftskontrakter.
Fylkesveiene er ikke dimensjonert for å håndtere trafikkmengden som vanligvis går på E6. Staten, ved Statens vegvesen, vil dekke kostnader for de ekstra tiltakene fylkeskommunen har bekostet i sine driftskontrakter når fylkeskommunen sender regning.
Statens vegvesen jobber for å få på plass en midlertidig omkjøringsvei. Dersom den midlertidige omkjøringsveien blir forsinket og fylkesveiene skal være omkjøringsvei i vintersesongen 2025/2026, vil det bli aktuelt at Statens vegvesen dekker ekstra utgifter til vinterdrift på fylkesveiene som brukes som omkjøringsveier.