Skriftlig spørsmål fra Oda Indgaard (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:73 (2025-2026)
Innlevert: 10.10.2025
Sendt: 13.10.2025
Besvart: 20.10.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Oda Indgaard (MDG)

Spørsmål

Oda Indgaard (MDG): Hva vil statsråden gjøre for å sikre at det etableres direkte togforbindelse (uten togbytte) inkludert nattog mellom Trondheim og Stockholm på Meråkerbanen når den er ferdig elektrifisert?

Begrunnelse

Elektrifiseringen av Meråkerbanen åpner nye muligheter for utvikling av både person- og godstrafikk mellom Norge og Sverige. Det foreligger to alternativer for en framtidig togforbindelse mellom Trondheim og Stockholm via Storlien. Det ene innebærer en direkteforbindelse, mens det andre legger opp til en pendelløsning Trondheim–Sundsvall,
med togbytter videre mot Stockholm.
Næringslivet i Trondheimsregionen er tydelig på at Sockholmsalternativet er det beste alternatvet og det om som svarer best på både dagens og fremtidens behov.
Det er også en bekymring for at dersom muligheten for å etablere direktelinje nå, så vil muligheten være forspilt for lang tid da togmaterell og annet vil bli prioritert til andre steder. Derfor fremstår denne muligheten som historisk og viktig for å etablere en viktig og effektiv skinnegående tilknyting mellom Trondheim og Stockholm, og det er viktig å forstå hva Statsråden gjør for å sikre denne muligheten.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det er Jernbanedirektoratet som inngår trafikkavtaler om offentlig kjøpt persontransport på jernbanen. Direktoratet har hatt dialog med SJ AB og Norrtåg for å vurdere alternative løsninger for endring i togtilbudet etter elektrifisering av Meråkerbanen. I tillegg til videreføring av dagens tilbud, med overgang til/fra det regionale togtilbudet på grensestasjonen Storlien, har direktoratet sett på muligheten for gjennomgående fjerntog Trondheim-Stockholm, og et gjennomgående regionalt togtilbud Trondheim-Jämtland/Østersund/Sundsvall.

I vurderingene har direktoratet blant annet innhentet informasjon om markedsforutsetninger, estimert finansieringsbehov for staten og driftsmessige forutsetninger. I 2022 gjennomførte konsulentselskapet Sweco en markedsvurdering av grensekryssende togtrafikk over Meråkerbanen. Rapporten konkluderte med at mer enn 90 prosent av markedspotensialet for togreiser i dette området ligger i det interregionale markedet Trondheim-Åre/Østersund/Sundsvall. Markedet for togreiser mellom storbyområdene Trondheim og Stockholm vurderes som svært begrenset, både pga. lavt reisevolum i totalmarkedet og lang reisetid med tog (ca. ti timer) sammenlignet med fly.

I dialogen med SJ AB og Norrtåg har Jernbanedirektoratet innhentet informasjon om forventet vederlagsbehov for de ulike alternativene.

Jernbanedirektoratet vurderer nå hvilket alternativ som totalt sett treffer markedet best. Denne markedsvurderingen, sammen med estimert vederlagsbehov, vil være grunnlaget for direktoratets beslutning om det grensekryssende togtilbudet over Meråkerbanen etter at banen er elektrifisert.