Skriftlig spørsmål fra Kjersti Toppe (Sp) til fiskeri- og havministeren

Dokument nr. 15:78 (2025-2026)
Innlevert: 10.10.2025
Sendt: 13.10.2025
Besvart: 17.10.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss

Kjersti Toppe (Sp)

Spørsmål

Kjersti Toppe (Sp): Kan statsråden garantere for at Kystverket i sin tilråding om U-864 har mulighet til å komme med en tilråding om å heve både vrak og last, om Kystverket vurderer at det er den løsningen med minst risiko, eller vil dette være i strid med oppdraget og mandatet Regjeringen har gitt Kystverket?

Begrunnelse

Viser til mandatet som ble gitt Kystverket i saken, om å gå videre med utredninger med tanke på å heve mest mulig av lasten før tildekking. Det står ikke noe i mandatet om å vurdere heving av vraket. Det er derfor usikkert om Kystverket i det hele tatt har mandat til å komme med en tilråding av heving av både last og vrak. Dette er nå blitt viktig å få avklart , siden det er kommet rapporter fra fagmiljø som sier at Regjeringens foretrukne plan om heving av last før tildekking, evt kun tildekking, kan være det alternativet med størst risiko.

Marianne Sivertsen Næss (A)

Svar

Marianne Sivertsen Næss: Regjeringen er opptatt av å sørge for en håndtering som gir lavest mulig risiko for spredning av kvikksølvforurensning. Vi varslet i budsjettet for 2025 at Kystverket skulle undersøke om det er mulig å hente opp kvikksølv fra ubåtvraket. Dette var basert på anbefalingene fra ekspertutvalget som utredet mulige tiltak, og som leverte sin rapport i 2022. Kystverket er i gang med disse undersøkelsene og har innhentet vurderinger fra relevante etater i forsvarssektoren. Det er betydelig uenighet mellom disse etatene.
Forsvarsmateriell (FMA) skriver i sin rapport at de mener det er svært sannsynlig at torpedoer vil detonere ved tildekking. FMA har også levert en vurdering av heving av vraket og konkluderer med at dette alternativet gir minst risiko for spredning av kvikksølv.
Forsvaret, ved Forsvarets operative hovedkvarter og Minedykkerkommandoen, samt Forsvarets forskningsinstitutt, mener at det er lite sannsynlig med detonasjon ved tildekking, og at risikoen for selvdetonasjon er lav.

Regjeringen tar naturligvis FMAs vurdering på største alvor og vil ikke gjennomføre tiltak som innebærer høy risiko for detonasjon av eksplosiver og spredning av kvikksølv. På grunn av motstriden i risikovurderingene fra de ulike etatene i forsvarssektoren, har Kystverket gitt FFI i oppdrag å gjennomføre ytterligere risikovurderinger, blant annet å gjøre grundige beregninger av risiko for detonasjon ved tildekking.

I den videre prosessen vil vi nå la Kystverket gjennomføre det oppdraget de har fått og vurdere innspillene fra etatene i forsvarssektoren. Når Kystverkets endelige rapport foreligger, vil vi gjennomgå den og komme tilbake til den videre håndteringen. Det er ikke del av Kystverkets oppdrag å vurdere heving av vraket. Dersom risikovurderingene tilsier at tiltaket ekspertutvalget anbefalte og som regjeringen har gått inn for likevel ikke bør gjennomføres, vil vi selvsagt vurdere andre tiltak for å sørge for lavest mulig risiko for spredning av kvikksølvforurensning. Den endelige rapporten fra Kystverket er etter planen klar våren 2026.