Skriftlig spørsmål fra Jonas Andersen Sayed (KrF) til statsministeren

Dokument nr. 15:82 (2025-2026)
Innlevert: 11.10.2025
Sendt: 13.10.2025
Rette vedkommende: Samferdselsministeren
Besvart: 20.10.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Jonas Andersen Sayed (KrF)

Spørsmål

Jonas Andersen Sayed (KrF): Mener statsministeren at bruk av kinesisk droneovervåkning ved norske flyplasser er forenlig med den nasjonal sikkerhetsstrategien, og vil regjeringen ta grep for å sikre at sårbar infrastruktur ikke baseres på kinesisk teknologi?

Begrunnelse

Filter Nyheter avslørte 10. oktober at kinesisk overvåkningsteknologi ved norske flyplasser. Den nasjonale sikkerhetsstrategien, samt åpne trusselvurderinger fra PST, Etterretningstjenesten og NSM, advarer tydelig mot teknologisk avhengighet fra Kina. Kinas teknologiselskaper er underlagt lover som pålegger dem å dele informasjon med myndighetene. Dette innebærer en reell risiko for spionasje, skjult overvåkning og påvirkningsoperasjoner dersom slik teknologi brukes i kritisk og sårbar infrastruktur. Jeg er alvorlig bekymret for at en slik teknologiavhengighet også vil svekke den operative evnen i en krise- eller krigssituasjon.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Regjeringen er opptatt av at både offentlige og private virksomheter gjør gode sikkerhetsvurderinger når det gjelder kinesisk eierskap i infrastruktur, særlig hvis det berører nasjonale sikkerhetsinteresser. Dette er også budskapet i nasjonal sikkerhetsstrategi som ble lagt frem i år.
Avinor har kjøpt inn et kinesisk system for å detektere droner av merket DJI. Avinor vurderte risikoen før de kjøpte systemet, og har vurdert risikoen løpende siden anskaffelsen. Det er et sivilt system som brukes til å oppdage sivile droner. Systemet er fra kinesiske DJI og kan bare oppdage droner fra denne produsenten. De fleste dronene i Norge er av dette merket.
Systemet ligger utenfor alle de andre systemene Avinor har. Dette fordi Avinor ønsket å redusere risiko. Dette er ikke en anskaffelse etter sikkerhetsloven. Systemet er ikke kritisk for flysikkerheten, men det har god nytte for Avinor når de skal identifisere droner som kan forstyrre flytrafikken.
Jeg har forsikret meg om at Avinor gjør nye vurderinger av hva utstyret fanger opp av data, plasseringen av utstyret og hvorvidt de skal fortsette å ha dette systemet eller bør anskaffe et annet uten kinesisk tilknytning.