Skriftlig spørsmål fra Finn Krokeide (FrP) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:84 (2025-2026)
Innlevert: 12.10.2025
Sendt: 13.10.2025
Rette vedkommende: Samferdselsministeren
Besvart: 22.10.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Finn Krokeide (FrP)

Spørsmål

Finn Krokeide (FrP): Mener statsråden at riksvei 4 som er transportåren mellom Oslo og ammunisjonsproduksjonen hos Nammo på Raufoss, oppfyller kriteriene for at utbedring av veien kan finansieres innenfor rammen av NATO-målet på 5 % av BNP?

Begrunnelse

Det vises til NATO-landenes vedtatte målsetning om at 5 % av BNP skal brukes til forsvarsrelaterte formål. Av det nye målet på 5 % skal 3,5 % gå til forsvarsutgifter i henhold til dagens definisjon, og 1,5 % til utgifter i sivil sektor som bidrar til å understøtte militær kapasitet og styrke motstandsevnen.
I pressemelding fra regjeringen av 20. juni om det nye målet på 5 % står det følgende om den delen av målet som gjelder utgifter i sivil sektor:

«Dette kan for eksempel være utgifter til drift og investeringer i infrastruktur, sivil beredskap, energi- og forsyningssikkerhet, øke kapasiteten i forsvarsindustrien og tiltak for å beskytte oss mot hybride trusler og cybertrusler.»

Hos Nammo på Raufoss produseres ammunisjon som er av stor betydning for vår egen og våre alliertes forsvarsevne. Nammo sin produksjon på Raufoss skal oppskaleres kraftig i tiden som kommer. Store deler av den produserte ammunisjonen skal sørover til Oslo, for deretter å sendes videre til våre NATO-allierte. Den viktigste transportåren mellom Raufoss og Oslo er riksvei 4.
Riksvei 4 er en underdimensjonert og ulykkesbelastet veistrekning. Særlig mellom Sinsenkrysset og Nittedal er veistrekningen i dårlig forfatning, hvor trafikken passerer gjennom tettsteder, rundkjøringer og 50-soner – noe som fører til forsinkelser, køer og ulykker. I perspektivet beredskapsvei og transportåre for ammunisjonsproduksjon av stor betydning for NATO-landenes forsvarsevne, har veien en standard som er klart utilstrekkelig.
Det bes derfor besvart om statsråden mener veiforbindelsen mellom Oslo og ammunisjonsproduksjonen hos Nammo på Raufoss, oppfyller kriteriene for at utbedring av veien kan finansieres innenfor rammen av NATO-målet på 5% av BNP.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Medlemslandene i NATO har blitt enige om en nødvendig styrking av forsvaret og forsvarsrelaterte formål. Det er nå et mål at hvert medlemsland skal bruke midler tilsvarende 5 prosent av brutto nasjonalprodukt (BNP) på forsvar og sikkerhet innen 2035. Av dette er inntil 1,5 prosent knyttet til utgifter i sivil sektor som understøtter militær kapasitet og styrke motstandsevnen.
Regjeringen arbeider nå med å konkretisere hva som skal inngå i det nye prosentmålet fra norsk side. Det må vurderes hvilke tiltak som kan inngå i NATOs mål om inntil 1,5 prosent av BNP knyttet til utgifter i sivil sektor som understøtter militær kapasitet og styrke motstandsevnen.
I påvente av konkretiseringen som tiltak på rv. 4 vil vurderes opp mot, kan det legges til grunn at Nammo har totalberedskapsverdi, og at ammunisjonsproduksjonen der har behov for robuste og redundante transportløsninger både for råvarer inn og produkter ut. Bedriften ligger nær rv. 4 og Gjøvikbanen, og det er i dag tilgang til bedriften både sørfra og nordfra. Det er det samlede transportsystemet som skal gi tilstrekkelig robusthet og redundans. Derfor er det viktig å se hele transportsystemet sammenhengende. Vurderinger av tiltak på rv. 4 må dermed bl.a. sees i sammenheng med utvikling av infrastrukturen i Oslo, Gjøvikbanen og E6 som går parallelt med rv. 4 på østsiden av Mjøsa.
Aktiviteten til Statens vegvesen og Nye Veier på rv. 4 har vært, og vil fortsatt være, omfattende.
Statens vegvesen har prioritert fire utbedringstiltak på rv. 4 i sin gjennomføringsplan for 2025–2030. Tre er under planlegging: kryssutbedring fv. 244 Mjørlund, passeringslomme i Nittedal og forbikjøringsfelt Einavollen–Lygna. Det fjerde tiltaket, kryssutbedring ved Einavollen, er også prioritert, men visse avklaringer gjenstår enda.
Strekningen rv. 4 Roa–Lygnebakka ble åpnet for trafikk i år. Planlegging pågår for parsellen Roa–Grua.
Prinsippavklaringer for rv. 4 Sinsen–Gjelleråsen ferdigstilles juni 2026, som del av en mulighetsstudie for rv. 4 Sinsen–Gjøvik.
Videre er koblingen mellom rv. 4 og E6 sentral for både redundans og transportkapasitet. Nye Veier planlegger ny rv. 4 mellom Gjøvik og Mjøsbrua, med tilknytning til ny E6. Prosjektet vil redusere reisetid og styrke trafikksikkerheten.
Jeg vil understreke at vi må planlegge nye utbedringer og tiltak på riksveier innenfor de midlene som til enhver tid er satt av i statsbudsjettet til samferdselsformål.