Finn Krokeide (FrP): Mener statsråden at riksvei 4 som er transportåren mellom Oslo og ammunisjonsproduksjonen hos Nammo på Raufoss, oppfyller kriteriene for at utbedring av veien kan finansieres innenfor rammen av NATO-målet på 5 % av BNP?
Begrunnelse
Det vises til NATO-landenes vedtatte målsetning om at 5 % av BNP skal brukes til forsvarsrelaterte formål. Av det nye målet på 5 % skal 3,5 % gå til forsvarsutgifter i henhold til dagens definisjon, og 1,5 % til utgifter i sivil sektor som bidrar til å understøtte militær kapasitet og styrke motstandsevnen.
I pressemelding fra regjeringen av 20. juni om det nye målet på 5 % står det følgende om den delen av målet som gjelder utgifter i sivil sektor:
«Dette kan for eksempel være utgifter til drift og investeringer i infrastruktur, sivil beredskap, energi- og forsyningssikkerhet, øke kapasiteten i forsvarsindustrien og tiltak for å beskytte oss mot hybride trusler og cybertrusler.»
Hos Nammo på Raufoss produseres ammunisjon som er av stor betydning for vår egen og våre alliertes forsvarsevne. Nammo sin produksjon på Raufoss skal oppskaleres kraftig i tiden som kommer. Store deler av den produserte ammunisjonen skal sørover til Oslo, for deretter å sendes videre til våre NATO-allierte. Den viktigste transportåren mellom Raufoss og Oslo er riksvei 4.
Riksvei 4 er en underdimensjonert og ulykkesbelastet veistrekning. Særlig mellom Sinsenkrysset og Nittedal er veistrekningen i dårlig forfatning, hvor trafikken passerer gjennom tettsteder, rundkjøringer og 50-soner – noe som fører til forsinkelser, køer og ulykker. I perspektivet beredskapsvei og transportåre for ammunisjonsproduksjon av stor betydning for NATO-landenes forsvarsevne, har veien en standard som er klart utilstrekkelig.
Det bes derfor besvart om statsråden mener veiforbindelsen mellom Oslo og ammunisjonsproduksjonen hos Nammo på Raufoss, oppfyller kriteriene for at utbedring av veien kan finansieres innenfor rammen av NATO-målet på 5% av BNP.