Skriftlig spørsmål fra Erlend Svardal Bøe (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:88 (2025-2026)
Innlevert: 12.10.2025
Sendt: 13.10.2025
Besvart: 20.10.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Svardal Bøe (H)

Spørsmål

Erlend Svardal Bøe (H): Hva skal regjeringen gjøre for at innfartsveien til Tromsø, Nord-Norges største by blir tryggere for folk å ferdes på?

Begrunnelse

Innfartsveien til Tromsø har gjennom mange år vært en ulykkesbelastet strekning som har krevd tap av menneskeliv. Rett før midnatt lørdag 11. oktober skjedde det igjen. Fem mennesker mistet livet i en bilulykke ved Hundbergan. En er fraktet til UNN for behandling. Ord blir fattige.

Denne ulykkesbelastede strekningen har vært diskutert i flere år, og det er bra at det er tiltak under bygging og planlegging. Men ting tar alt for lang tid og det gjøres ikke nok. I mellomtiden går menneskeliv tapt. Slik vi ser igjen nå. Det er tragisk.

Det er innfartsveien til Nord-Norges største by vi snakker om. En av de mest trafikkerte veiene i nord. Jeg har tatt opp denne strekningen med statsråden tidligere, men dessverre har lite skjedd siden den gangen: https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qnid=68805

Regjeringen må følge denne strekningen bedre opp, og få på plass nødvendige tiltak.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg er godt kjent med ulykkessituasjonen på innfartsvegen til Tromsø der det har skjedd flere ulykker med tragisk utgang. Nå sist 11.oktober med 5 omkomne.

Det er gjennomført flere tiltak på E8 inn mot Tromsø. På en del av strekningen gjennom Lavangsdalen, ca. 10 km, ble det etablert midtrekkverk i 2013.

På strekningen Sørbotn-Laukslett bygges nå ny vei med midtdeler, som vil forlenge strekningen med midtdeler med ytterligere 10 km fram til Laukslett. Denne strekningen er planlagt ferdig i 2027. Ny vei vil erstatte eksisterende vei gjennom tett randbebyggelse med nedsatt fartsgrense og hvor det tidlig ble etablert automatisk trafikkontroll som et trafikksikkerhetstiltak.

Statens vegvesen gjennomfører nå også planlegging på den sørligste delen av Lavangsdalen, Storskreda-Kantornes, som vil forlenge midtdeleren gjennom Lavangsdalen mot sør med 3 km. Planleggingen er utfordrende grunnet meget kompliserte grunnforhold og behov for skredsikring i området. På denne strekningen er nå hastigheten satt ned til 70 km/t som et midlertidig tiltak.

På strekningen der den siste ulykken skjedde, den gjenstående strekningen mellom Laukslett og Tromsø by, gjør nå Statens vegvesen vurderinger av mulige tiltak som kan bedre trafikksikkerheten og som kan gjennomføres på kort sikt. Slike tiltak kan være nedsatt fartsgrense på hele eller deler av strekningen og bruk av automatisk trafikkontroll. Eventuell bruk av automatisk trafikkontroll må planlegges og kan ikke komme på plass før neste vår siden det ikke kan etableres mens det er vinter. Statens vegvesen vil også vurdere om det bør gjøres mindre utbedringstiltak på strekningen som kan bedre trafikksikkerheten.

Jeg er også kjent med at Statens vegvesen tidligere har gjort vurderinger av større og mer langsiktige tiltak på strekningen.

Ett av konseptene i KVU Transportløsninger for Nord-Norge foreslår å bygge midtdeler på strekningen hvor den tragiske ulykken fant sted. Det anbefalte konseptet i KVUen foreslår imidlertid ikke midtdeler, da en anbefalt ny innfartsveg til Tromsø i dette konseptet vil redusere trafikkmengden på eksisterende innfartsveg betydelig og på den måten forbedre trafikksikkerheten. KVU Transportløsninger for Nord-Norge, og tilhørende KVU Innfarter til Tromsø, ligger for tiden til behandling i Samferdselsdepartementet.

Ny vei med midtdeler på den aktuelle strekningen har vært vurdert i forbindelse med revisjoner av Nasjonal transportplan, men er foreløpig ikke prioritert.