Skriftlig spørsmål fra Himanshu Gulati (FrP) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:94 (2025-2026)
Innlevert: 12.10.2025
Sendt: 13.10.2025
Rette vedkommende: Samferdselsministeren
Besvart: 20.10.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Himanshu Gulati (FrP)

Spørsmål

Himanshu Gulati (FrP): Hva tenker statsråden om nedetiden med systemet for dronedeteksjon under de store flyforstyrrelsene og den delvise nedstengingen ved landets hovedflyplass i september, og hva er hans tanker fra et forsvars- og beredskapsperspektiv om at det eneste system for dronedeteksjon ved norske flyplasser siden 2022 er fra et kinesisk droneselskap?

Begrunnelse

Filter Nyheter har skrevet om at årsaken til at norske myndigheter ikke fikk avklart om det faktisk var droneaktivitet ved Gardermoen i forbindelse med den delvise nedstengingen av hovedflyplassen og de store forstyrrelsene av flytrafikken i september, var at systemet Avinor bruker for dronedeteksjon, var nede ved samtlige flyplasser, av ukjente årsaker – i hele 19 timer.
Filter Nyheter har også fått bekreftet at systemet er kinesisk, og at «DJI Aeroscope» fra den kinesiske dronegiganten DJI har vært det eneste system for dronedeteksjon ved norske flyplasser siden 2022.
Forsker Anders Romarheim ved Institutt for forsvarsstudier har også uttalt seg kritisk til at et sånt system er kjøpt inn fra et av de tre landene som nevnes oftest i de årlige trusselvurderingene fra de norske hemmelige tjenestene.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Innledningsvis vil jeg bemerke at det ikke stilles krav om at lufthavner skal ha et dronedeteksjonssystem. Avinor har kjøpt inn et kinesisk system for å detektere droner av merket DJI. Avinor vurderte risikoen før de kjøpte systemet, og har vurdert risikoen løpende siden anskaffelsen. Det er et sivilt system som brukes til å oppdage sivile droner. Systemet er fra kinesiske DJI og kan bare oppdage droner fra denne produsenten. De fleste dronene i Norge er av dette merket.

Systemet ligger utenfor alle de andre systemene Avinor har. Dette fordi Avinor ønsket å redusere risiko. Dette er ikke en anskaffelse etter sikkerhetsloven. Systemet er ikke kritisk for flysikkerheten, men det har god nytte for Avinor når de skal identifisere droner som kan forstyrre flytrafikken.
Avinor har opplyst at systemet var nede 22. til 23. september. Jeg har forsikret meg om at Avinor etter denne hendelsen har gått kritisk gjennom hva som skjedde. Avinor har opplyst at nedetiden i september skyldes en teknisk svikt, og at de ikke har holdepunkter for noe annet.

Siden systemet var nede har vi bedt om løpende orienteringer og stilt en rekke spørsmål ved systemet, leverandør og skyløsning. Jeg har forsikret meg om at Avinor gjør nye gjennomganger og vurderinger.

Deteksjonssystemet er ikke egnet som verktøy for å detektere andre droner enn de rent sivile, og systemet har dermed ingen rolle i et forsvars- og beredskapsperspektiv.