Skriftlig spørsmål fra Frank Edvard Sve (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:96 (2025-2026)
Innlevert: 13.10.2025
Sendt: 13.10.2025
Besvart: 20.10.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Frank Edvard Sve (FrP)

Spørsmål

Frank Edvard Sve (FrP): Kan samferdselsministeren leggje fram kva berekna statlige kostnadar/overføringar eit slikt nytt ferjesamband ville kunne fått i ferjenøkkelen og overføringane til dei to fylka, og korleis dei to fylka kan gå fram for å kunne søke på dette?

Begrunnelse

Eit ferjesamband frå Hitra til Aure er sterkt ønska av både Møre og Romsdal Fylke men også frå Trøndelag.
Pr i dag finnes kun ein veg ut av Hitraområdet, som daglig frakter ekstremt store mengder laks ut til marknadane i heile verden, og dette området er svært sårbart med tanke på ei ulykke i dette einaste sambandet der.
I tillegg er det stor næringstrafikk mellom Hitra området og Nordmøre, som ved eit nytt ferjesamband ville fått ekstremt stor nytte av dette, og spart svært lang omkøyringsveg samt ikkje minst tid og risiko på ellers smale og dårlige vegar.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Variasjonar i fylkeskommunane sine utgifter til ferjedrift blir fanga opp av kriteriet «normerte ferjekostnader» i inntektssystemet for fylkeskommunane. Ferjekriteriet blir oppdatert årleg og vært rekna ut frå informasjon om mellom anna sambandslengde og trafikktal for fylkeskommunale ferjesamband, hovudsakleg henta frå Statens vegvesen si ferjedatabank. Alle fylkeskommunale ferjesamband som oppfyller krava for å telle med i ferjekriteriet, vert tekne med i utrekninga. Det er ikkje nødvendig å søke om å bli inkludert i kriteriet. Fylkeskommunane kan melde inn ferjesamband som ikkje rapporterer tal til ferjedatabanken i samband med den årlege kvalitetskontrollen av grunnlagsdata som vert brukte i utrekningane.

Det er difor fylkeskommunane sjølve som må vurdere om det skal opprettast eit nytt fylkeskommunalt ferjesamband mellom Aure og Hitra. Eit eventuelt nytt ferjesamband mellom Aure og Hitra bør handsamast etter dei gjeldande reglane for ferjesamband i inntektssystemet. Krava for å telle med i inntektssystemet er omtala i Prop. 1 S (2017-2018) for Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Dei viktigaste krava er at ferjesambandet må vere fylkeskommunalt, i heilårsdrift og ha ein årsdøgntrafikk på 10 personbileiningar eller meir. Kriteriedata for eit gitt budsjettår vert rekna ut frå opplysningar om ferjesamband som var i heilårsdrift to år før.

Ferjekriteriet vert brukt til å omfordele ei gitt ramme mellom fylkeskommunane. Eit eventuelt nytt ferjesamband i inntektssystemet vil difor ikkje gi auka statlege overføringar til fylkeskommunane samla sett, men vil innebere ei omfordeling mellom fylkeskommunane. Departementet treng opplysningar om sambandslengde og eit anslag på forventa årleg biltrafikk for eit eventuelt nytt ferjesamband mellom Aure og Hitra, for å kunne rekne ut eit anslag på ferjekriteriet for sambandet. Dette er opplysningar departementet ikkje har, og det er difor ikkje mogleg å rekne ut anslag på fordelingsverkingar mellom fylkeskommunane ved oppretting av eit nytt ferjesamband mellom Aure og Hitra.