Grunde Almeland (V): Vil statsråden ta initiativ til å rette opp i de utilsiktede merbelastningene og merkostnadene nytt regelverk knyttet til sosial dumping har for elektriske varebiler?
Begrunnelse
Det er et tverrpolitisk mål om å erstatte bilparken fra fossile til nullutslippskjøretøy, og det er helt nødvendig skal Norge nå våre klimamål og -forpliktelser. Vi har langt på vei lykkes når det gjelder personbiler. Andelen fossilfrie personbiler av nybilsalget var 98,3 prosent i september.
Det neste løftet må komme når det gjelder tyngre kjøretøy. Vi har et mål som både Venstre og regjeringen støtter om at det skal være nullutslipp fra alle varebiler innen 2030, men andelen av nye elektriske varebiler som ble solgt i september var på 43 prosent. Vi har altså en vei å gå for å nå 2030-målet, og et kommer ikke til å skje av seg selv, men vil – som i personbilsegmentet – skje gjennom politiske virkemidler som stimulere til å velge nullutslippsalternativ. Da er det både unødvendig og helt feil å innføre nye regelverk som stimulerer til det motsatte.
I går (12.10.) publiserte Dagens Næringsliv en sak om at nye regler knyttet til tiltak mot sosial dumping i transportsektoren medfører det jeg legger til grunn er utilsiktede konsekvenser som gjør at det blir mye dyrere å drive godstransport med elektriske varebiler enn varebiler med ordinær forbrenningsmotor. Som følge av det nye regelverket får el-varebiler som på grunn av batterier veier mellom 3,5 tonn og 4,250 tonn, følgende tilleggskrav sammenlignet med varebiler med forbrenningsmotor på opptil 3,5 tonn:
• Internasjonal varebilløyve.
• Felleskapsløyve for godstransport.
• Krav om teori for førerkort for lette lastebil eller minibuss.
• En høyere garantisum på 85 000 kroner for første løyve enn med diesel.
For alle praktiske formål vil det fra nyttår stilles det like strenge krav om man drifter en elvarebil på mellom 3,5 tonn og 4,250 tonn som om man drifter et 60 tonns modulvogntog.
Etter mitt og Venstres syn kan dette løses på en svært enkel og ubyråkratisk måte, ved at det i det nye lovverket det er det fastslås at grensen for batterilektriske kjøretøy gis en vektgrense på 4 250 kilo. Vil statsråden ta initiativ til å gjøre dette?