Skriftlig spørsmål fra Hanne Beate Stenvaag (R) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:101 (2025-2026)
Innlevert: 13.10.2025
Sendt: 13.10.2025
Besvart: 20.10.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Hanne Beate Stenvaag (R)

Spørsmål

Hanne Beate Stenvaag (R): Er det vurdert nye trafikksikkerhetstiltak, som midtrekkverk, på strekningen fra Laukslett til Tromsø (E8), og hva er statsrådens vurdering av behovet for nye trafikksikkerhetstiltak her?

Begrunnelse

I helgen opplevde vi en ny, forferdelig dødsulykke på innfartsveien til Tromsø, E8. Fem unge liv er brutalt revet bort. Ulykker som dette skaper nødvendigvis debatt om trafikksikkerhet. Siden 2016 har det vært tre dødsulykker i området.
Det har vært mange dødsulykker langs hele innfartsåren til Tromsø fra Nordkjosbotn. I 2011 opplevde vi en stor ulykke i Lavangsdalen. Det ble innført strakstiltak. Midtdeler ble etablert.
Som kjent er E8 under oppgradering, ved at prosjektet E8 Sørbotn - Laukslett endelig realiseres, og med prosjektet E8 Storskreda–Kantornes. Men på delen av strekninga nærmest Tromsø, fra Laukslett via Hundbergan til Tromsø, er det tilsynelatende ikke planlagt noen nye tiltak. Jeg ønsker at statsråden skal redegjøre for om det tidligere er vurdert nye trafikksikkerhetstiltak mellom Laukslett og Tromsø, som midtrekkverk, og hva statsråden vurderer om eventuelle nye tiltak på denne strekningen.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Jeg er godt kjent med ulykkessituasjonen på innfartsvegen E8 til Tromsø, der det har skjedd flere ulykker med tragisk utgang. Nå sist 11.oktober med 5 omkomne.
Det er gjennomfør flere tiltak på E8 inn mot Tromsø. På en del av strekningen gjennom Lavangsdalen, ca. 10 km, ble det etablert midtrekkverk i 2013.
På strekningen Sørbotn-Laukslett bygges det nå ny vei med midtdeler, som vil forlenge strekningen med midtdeler med ytterligere 10 km fram til Laukslett. Denne strekningen er planlagt ferdig i 2027. Ny vei vil erstatte eksisterende vei gjennom tett randbebyggelse med nedsatt fartsgrense, og hvor det tidlig ble etablert automatisk trafikkontroll som et trafikksikkerhetstiltak.
Statens vegvesen gjennomfører nå også planlegging på den sørligste delen av Lavangsdalen, Storskreda-Kantornes, som vil forlenge midtdeleren gjennom Lavangsdalen mot sør med 3 km. Planleggingen er utfordrende grunnet meget kompliserte grunnforhold og behov for skredsikring i området. På denne strekningen er nå hastigheten satt ned til 70 km/t som et midlertidig tiltak.
På strekningen der den siste ulykken skjedde, den gjenstående strekningen mellom Laukslett og Tromsø by, gjør nå Statens vegvesen vurderinger av mulige tiltak som kan bedre trafikksikkerheten og som kan gjennomføres på kort sikt. Slike tiltak kan være nedsatt fartsgrense på hele eller deler av strekningen og bruk av automatisk trafikkontroll. Eventuell bruk av automatisk trafikkontroll må planlegges og kan ikke komme på plass før neste vår siden det ikke kan etableres mens det er vinter. Statens vegvesen vil også vurdere om det bør gjøres mindre utbedringstiltak på strekningen som kan bedre trafikksikkerheten.
Jeg er også kjent med at Statens vegvesen tidligere har gjort vurderinger av større og mer langsiktige tiltak på strekningen.
Ett av konseptene i KVU Transportløsninger for Nord-Norge foreslår å bygge midtdeler på strekningen hvor den tragiske ulykken fant sted. Det anbefalte konseptet i KVUen foreslår imidlertid ikke midtdeler, da en anbefalt ny innfartsvei til Tromsø i dette konseptet vil redusere trafikkmengden på eksisterende innfartsveg betydelig og på den måten forbedre trafikksikkerheten. KVU Transportløsninger for Nord-Norge, og tilhørende KVU Innfarter til Tromsø, ligger for tiden til behandling i Samferdselsdepartementet.
Ny vei med midtdeler på den aktuelle strekningen har vært vurdert i forbindelse med revisjoner av Nasjonal transportplan, men er foreløpig ikke prioritert.