Skriftlig spørsmål fra Margret Hagerup (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:114 (2025-2026)
Innlevert: 14.10.2025
Sendt: 14.10.2025
Besvart: 20.10.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Margret Hagerup (H)

Spørsmål

Margret Hagerup (H): Hvilke konsekvenser får den avlyste kontrakten mellom Alstom og Norske tog for reisende på Jærbanen, og hvilke tiltak vil staten iverksette for å sikre et bedre og mer pålitelig togtilbud i Rogaland?

Begrunnelse

21. august ble det kjent at Norske tog AS har hevet kontrakten med Alstom om oppgradering av type 72-togene – togene som utgjør hele ryggraden i lokaltogtilbudet på Jærbanen.
Jærbanen er helt avgjørende for kollektivsystemet i regionen, og tilbudet må være stabilt og pålitelig. Rushtiden i dag preges av overfylte vogner, passasjerer som må stå igjen på perrongene, og hyppige forsinkelser og innstillinger. Dagens situasjon er uholdbar og undergraver tilliten til kollektivsystemet.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Norske tog opplyser til departementet at de har dialog med Go-Ahead og Vy for å sette i gang et arbeid med oppgradering/utskifting av tekniske komponenter som bidrar til redusert tilgang på togsett. Målsettingen til Norske tog er å starte opp arbeidet med oppgradering av komponenter i løpet av året.
Når nye lokaltog fases inn på Østlandet, vil togsett Type 72 frigjøres. Jernbanedirektoratet opplyser om at de planlegger med overføring av togsett Type 72 til Jærbanen når nye lokaltog er faset inn. Jernbanedirektoratet og togoperatørene ser også etter andre tiltak som kan bedre togtilbudet for de reisende. Det ble i ruteplan for 2025 bl.a. gjort et betydelig løft for morgenrush, der punktligheten økte med ca. fem prosentpoeng ved å justere på avgangstidene.