Frøya Skjold Sjursæther (MDG): Deler regjeringen forståelsen til byrådet i Bergen, om at «statens fremlagte investeringsplaner», er et argument for å ikke øke takstene for å oppnå gjennomsnittstakst?
Begrunnelse
Bypakke Bergen (Prop. 11 S, 2017-2018) danner grunnlaget for bompengenivået i bomringen i Bergen. Gjennomsnittsinntekten skulle i 2025 vært på rundt 15 kroner per passering. Ifølge tall fra Ferde er den i realiteten under 12 kroner. Byrådet i Bergen, utgått av partiene Høyre, Frp og Senterpartiet, har ikke ønsket å justere bompengetakstene slik at gjennomsnittsinntekten oppnås. Byrådet har videre blokkert initiativene fra staten (ved Statens Vegvesen) og Vestland fylkeskommune til å justere takstene slik at gjennomsnittstakst oppnås. Konsekvensene av manglende takstjustering er at det har blitt samlet inn mange hundre millioner for lite i 2023 og 2024. I løpet av 2025 har man allerede tapt over 200 millioner.
På spørsmål til byrådet om konsekvensene av inntektstapet er svaret til media:
«– Selv om gjennomsnittstaksten har falt, er det foreløpig tilstrekkelig med bompengemidler til å finansiere prosjektene i Bergen, herunder Bybanen og Nordhordlandstunnelen, gitt statens fremlagte investeringsplaner. Dermed har det ikke vært prekært å øke bompengetakstene, sier Nævdal-Bolstad til Nettavisen.»
Jeg stiller meg undrende til begrunnelsen, at det er «statens fremlagte investeringsplaner» som danner grunnlag for at det ikke er et behov for å oppnå gjennomsnittsinntekten. Slik representanten forstår Nasjonal transportplan så ligger alle prosjektene fra Bypakke Bergen inne i transportplanen slik den ble foreslått av regjeringen. Prosjektene i Bypakke Bergen tilsier at gjennomsnittsinntekten må oppnås, og følgelig at takstene må justeres.