Skriftlig spørsmål fra Frøya Skjold Sjursæther (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:130 (2025-2026)
Innlevert: 16.10.2025
Sendt: 16.10.2025
Besvart: 22.10.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Frøya Skjold Sjursæther (MDG)

Spørsmål

Frøya Skjold Sjursæther (MDG): Deler regjeringen forståelsen til byrådet i Bergen, om at «statens fremlagte investeringsplaner», er et argument for å ikke øke takstene for å oppnå gjennomsnittstakst?

Begrunnelse

Bypakke Bergen (Prop. 11 S, 2017-2018) danner grunnlaget for bompengenivået i bomringen i Bergen. Gjennomsnittsinntekten skulle i 2025 vært på rundt 15 kroner per passering. Ifølge tall fra Ferde er den i realiteten under 12 kroner. Byrådet i Bergen, utgått av partiene Høyre, Frp og Senterpartiet, har ikke ønsket å justere bompengetakstene slik at gjennomsnittsinntekten oppnås. Byrådet har videre blokkert initiativene fra staten (ved Statens Vegvesen) og Vestland fylkeskommune til å justere takstene slik at gjennomsnittstakst oppnås. Konsekvensene av manglende takstjustering er at det har blitt samlet inn mange hundre millioner for lite i 2023 og 2024. I løpet av 2025 har man allerede tapt over 200 millioner.
På spørsmål til byrådet om konsekvensene av inntektstapet er svaret til media:

«– Selv om gjennomsnittstaksten har falt, er det foreløpig tilstrekkelig med bompengemidler til å finansiere prosjektene i Bergen, herunder Bybanen og Nordhordlandstunnelen, gitt statens fremlagte investeringsplaner. Dermed har det ikke vært prekært å øke bompengetakstene, sier Nævdal-Bolstad til Nettavisen.»

Jeg stiller meg undrende til begrunnelsen, at det er «statens fremlagte investeringsplaner» som danner grunnlag for at det ikke er et behov for å oppnå gjennomsnittsinntekten. Slik representanten forstår Nasjonal transportplan så ligger alle prosjektene fra Bypakke Bergen inne i transportplanen slik den ble foreslått av regjeringen. Prosjektene i Bypakke Bergen tilsier at gjennomsnittsinntekten må oppnås, og følgelig at takstene må justeres.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Bompengenivået i Bypakke Bergen og takstene i bomringen i Bergen er fastsatt gjennom lokale vedtak i bystyret og fylkestinget og Stortingets behandling av Prop. 11 S (2017–2018) Finansiering av Bypakke Bergen i Hordaland, jf. Innst. 90 S (2017–2018).

Lokale myndigheter og Stortinget har sluttet seg til at gjennomsnittstaksten ikke skal overstige 11,5 2017-kr, som tilsvarer 15,1 kr per september 2025. Bompengetakstene prisjusteres årlig, men på grunn av økt andel nullutslippskjøretøy med lav takst har den faktiske gjennomsnittstaksten de siste årene ligget under den vedtatte rammen fra Prop. 11 S (2017–2018). Per september 2025 er den faktiske gjennomsnittstaksten 11,63 kr.

Jeg er kjent med at styringsgruppen i Miljøløftet etter initiativ fra vegdirektøren har gjennomført en analyse av ventet inntektsutvikling i Bypakke Bergens gjenstående innkrevingsperiode frem til og med 2037. I den forbindelse er det anbefalt å gjennomføre flere tiltak for å komme nærmere den vedtatte gjennomsnittstaksten i Prop. 11 S (2017–2018). Faglige vurderinger viser at høyere faktisk gjennomsnittstakst vil, i tillegg til å bidra til å delfinansiere prosjekter i Bypakke Bergen, bidra til nullvekstmålet ved å dempe trafikkveksten i Bergens-området. Det er imidlertid opp til lokale myndigheter å eventuelt fatte vedtak om høyere takst.

Prosjekt og tiltak i den bompengefinansierte Bypakke Bergen er en del av byvekstavtalen for Bergens-området, og blir prioritert gjennom porteføljestyring. Omfanget av utbyggingen skal tilpasses den økonomiske rammen for bypakken og byvekstavtalen, og konkretiseres gjennom rulleringen av fireårige handlingsprogram.

Samferdselsdepartementet har ikke vært involvert i en vurdering av om dagens bompengeinntekter kan finansiere fremtidige prosjekter som Bybanen til Åsane, E39 Fløyfjelltunnelen og E39 Vågsbotn–Klauvaneset. I Meld. St. 14 (2023–2024) Nasjonal transportplan 2025-2036 er det lagt til grunn at byvekstavtalene i de fire største byområdene skal reforhandles. I denne sammenhengen vil det være naturlig å vurdere finansieringsgrunnlaget for aktuelle prosjekter i Bergens-området. Det er ikke besluttet når disse reforhandlingene vil skje.