Per-Willy Amundsen (FrP): Vil statsråden foreta seg noe, og i så fall hva, for å sørge for at Universitetssykehuset Nord-Norge HF praktiserer anbudskrav til drosjenæringen som er forenelig med langsiktige samfunnsinteresser og sikrer et helhetlig og godt transporttilbud i distriktene, herunder særlig å inngå kontrakter om drosjetjenester som tar hensyn til virkningene kontrakten vil ha på andre deler av drosjetilbudet og andre deler av transporttilbudet?
Begrunnelse
Det fremstår som opprettelsen av Pasientreiser både har medført økte utgifter for staten og dårligere tjenester til innbyggerne, noe som i seg selv er en ganske imponerende bragd. Det eneste resultatet ser ut til å være flere ansatte, og høye lederlønninger.
For reiser til Universitetssykehuset i Nord-Norge kan det rapporteres om eldre syke mennesker (80+) som tvinges til å bytte mellom flere busser for å få transport til behandlingssted, i stedet for å få benytte taxi.
Se eksempelvis denne nyhetssaken i Nordlys, som på ingen måte er enestående:
https://www.nordlys.no/med-brudd-i-ryggen-fikk-ragnhild-84-ei-reiserute-hun-ikke-kunne-godta/s/5-163-71440
Videre praktiserer Universitetssykehuset i Nord-Norge urimelige anbudskrav ovenfor drosjenæringen som er egnet til skade drosjetilbudet i distriktene, noe som av spørsmålsstiller oppfattes å være direkte i strid med Stortingets vilje. Ref. endringer i yrkestransportloven 20. juni 2025 ny § 9 a, som ikke er satt i kraft.
Spørsmålsstiller ønsker å avklare om statsråden vil instruere helseforetakene om å utvise bedre skjønn for behovene pasienter har når de reiser til behandlingssted, og at Stortingets vilje etterkommes ved at kontrakter om drosjetjenester tar hensyn til virkningene kontrakten vil ha på andre deler av drosjetilbudet og andre deler av transporttilbudet.