Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:172 (2025-2026)
Innlevert: 19.10.2025
Sendt: 20.10.2025
Til behandling

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Vil statsråden ta et initiativ for å rydde opp opp i løyveregeleverket slik at eiere av elektriske varebiler ikke straffes med strengere krav, enn om man kjører med diesel og med dette sikre at næringsdrivende fritt kan velge det kjøretøyet som er mest hensiktsmessig for deres drift?

Begrunnelse

Fra 1. januar 2026 innføres krav om nasjonalt varebilløyve for kjøretøy over 2,5 tonn. Regelverket rammer uheldig for mange som velger elektriske varebiler. Grunnet batterienes vekt får flere el-varebiler høyere totalvekt enn tilsvarende dieselbiler og klassifiseres dermed som liten lastebil(N2) med krav om lastebilløyve selv om de brukes som vanlige varebiler. Dette har skapt frustrasjon hos både varebileiere og Norges Lastebileier-Forbund(NLF) og mange vegrer seg nå for å velge el-varebil. Det oppleves urimelig at de som velger en praktisk løsning møtes med mer byråkrati og høyere kostnader. Myndighetene har allerede åpnet for vektunntak i andre forskrifter som førerkort og kjøre- og hviletid men dette gjøres ikke for løyvereglene.
Det er behov for å rydde opp i regelverket for å gjøre det mer forutsigbart og teknologinøytralt. Det er viktig at næringsdrivende får frihet til å velge det kjøretøyet som fungerer best for dem. Statsråden bør derfor raskt vurdere nødvendige endringer i forskriften for å sikre et rettferdig og praktisk regelverk.

Svar

Svaret er ennå ikke tilgjengelig