Bengt Rune Strifeldt (FrP): I skrivende stund forhandler fiskebåtrederi om langsiktige leveranser med bunkerleverandører i utlandet og tankbåtoperatører, som følge av forslag til økning i CO2-avgift. Det vil føre til at flere fartøy bunkrer fra bunkersfartøyer i utenlandet eller i internasjonalt farvann og følgelig går da særlig samfunnene i Finnmark og Troms glipp av disse anløpene
Ser Statsråden at CO2-avgiften for fiskeflåten kan føre til redusert beredskap og lavere aktivitet for næringsliv, med negative følger for hele regionen og demografiutviklingen?
Begrunnelse
Regjeringa sendte ut en pressemelding 15.10.2025 om styrket innsats for nordområdene, hvor utenriksministeren var tydelig på at i møte med dagens utfordringsbilde og geopolitiske situasjon, har det aldri vært viktigere at vi får et bærekraftig, sterkt og motstandsdyktig nord. Regjeringen peker på viktigheten av beredskapen og opprettholdelse av bosetning i nord.
Dette står i sterk kontrast til at Regjeringen samtidig legger opp til å gjeninnføre CO2-avgiften på fiskefartøy i utenriksfart. Dette vet vi vil føre til at havfiskeflåten vil søke vekk fra norske havner. Uteblir havfiskeflåten fra nordnorske havner vil det føre til redusert beredskap og lavere aktivitet for næringslivet, med negative følger for hele regionen og demografiutviklingen
Fiskeflåten har i praksis ikke noen alternativer til diesel. CO₂-avgiften bidrar derfor ikke til grønn omstilling, men den svekker fiskeflåtens konkurransekraft og verdiskapingen langs kysten. En samlet fiskerinæring og miljøstiftelsen Zero har lenge advart mot konsekvensene - en avgiftspolitikk som øker miljøutslippene. Norges Fiskarlag tar til orde for at CO2-avgiften for 2025 må kompenseres fullt ut, og at fiskeflåten i 2026 gis fritak fra CO2-avgiften så lenge alternative energibærere ikke er tilgjengelig. Regjeringen foreslår å øke kompensasjonsordningen med 140 mill. til 640,4 mill. kroner, men bevilgningen vil bare dekker 40 - 50% av innkrevd avgift
Bunker Oil som har anlegg i Kirkenes, Båtsfjord, Honningsvåg samt Hammerfest, og de vil være viktig i et beredskapshensyn. Disse mister grunnlaget dersom havfiskeflåten uteblir, og mye av fangsten som i dag blir levert til landindustrien i nord vil bli levert andre steder. Andre nasjoners fartøyer unngår også Norske havner grunnet CO2 avgiften. De benytter utenlandske tankfartøyer i internasjonalt farvann, men vil helst inn til Norge. Fjernes CO2 avgiften vil disse fartøyene søke mot havn og «tenne lys i husan igjen»
Bunker Oil selger i snitt 20 mill. liter drivstoff pr. mnd. til havfiskeflåten. I perioden 1 juli til 20. juli da det var avgift på utenriksfart kan de dokumentere at det var 8 mill. som ble bunkret ute. Dersom avgiften hadde vart måneden ut ville bortfallet blitt 12 mill. liter - altså over halvparten av salget og dette ville akselerert om avgiften økes