Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:237 (2025-2026)
Innlevert: 24.10.2025
Sendt: 27.10.2025
Besvart: 29.10.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Ekstrabevilgningen til fylkesveier fra statsbudsjettet i 2025 foreslås videreført i 2026, hovedsakelig gjennom frie inntekter for fylkeskommunene.
Kan statsråden redegjøre for hvordan disse midlene fordeles mellom fylkene samt for hvordan denne bevilgningen påvirker utviklingen i vedlikeholdsetterslepet for hver enkelt fylke?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Fylkesveiene finansieres i hovedsak gjennom de frie inntektene (rammetilskudd og skatteinntekter).

Stortinget økte fylkeskommunenes frie inntekter med 500 mill. kroner i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2025, med begrunnelse om økt satsing på samferdsel. Disse midlene er fordelt særskilt (såkalt tabell C i Grønt hefte), men er en del av de frie inntektene som fylkeskommunene kan bruke fritt innenfor gjeldende lover og regelverk. Disse midlene ble fordelt på følgende måte:

• 250 mill. kroner ble fordelt etter samme fordeling som midlene til «opprustning og fornying av fylkesveinettet» (saker med særskilt fordeling etter tabell C-fk kolonne 1, jf. Grønt hefte for 2025).
• 125 mill. kroner ble fordelt etter delkostnadsnøkkel for fylkesveiferge (jf. Grønt hefte 2025).
• 125 mill. kroner ble fordelt etter andel av anslag på frie inntekter (jf. Grønt hefte 2025 tabell 3-fk).

Denne styrkingen av de frie inntektene på 500 mill. kroner i revidert nasjonalbudsjett 2025 videreføres i 2026, men er fordelt etter de ordinære kriteriene i inntektssystemet for fylkeskommunene. Regjeringen foreslår å øke de frie inntektene til fylkeskommunene med 1,0 mrd. kroner i 2026.

I Statens vegvesens svar av 3. oktober 2023 på oppdragene gitt til virksomhetene i arbeidet med Nasjonal transportplan 2025–2036 er det gitt en oppdatert status for vedlikeholdsetterslepet på fylkesvei, der etterslepet er anslått til mellom 95–105 mrd. kr. Det er stor usikkerhet knyttet til anslaget. Fylkeskommunene forvalter sitt eget fylkesveinett og prioriterer utbedring og vedlikehold av fylkesveinettet innenfor egne rammer. Samferdselsdepartementet har ikke løpende oversikt over prosjekter på fylkesveinettet eller hvordan fylkeskommunene vil prioritere sine midler til fylkesveier i 2026.