Skriftlig spørsmål fra Seher Aydar (R) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:261 (2025-2026)
Innlevert: 27.10.2025
Sendt: 27.10.2025
Rette vedkommende: Arbeids- og inkluderingsministeren
Besvart: 04.11.2025 av arbeids- og inkluderingsminister Kjersti Stenseng

Seher Aydar (R)

Spørsmål

Seher Aydar (R): Pårørendes omsorgsarbeid er viktig. Stortinget gjorde vedtak om pårørendes permisjonsmuligheter i arbeidslivet for å sikre likestilling og bedre mulighetene til å kombinere arbeid og omsorg uten å pådra seg økonomiske problemer eller falle ut av arbeidslivet. Men regjeringa velger å ikke gjennomføre det med henvisning til forsking.
Hvilken forskning er lagt til grunn for oppheving av anmodningsvedtaket, og i hvilken grad har det vært i dialog med Pårørende og fagbevegelsen i forbindelse med denne beslutninga?

Begrunnelse

Det er mange som har yrker med lite fleksibilitet, og derfor vanskelighet med å kombinere med ulønnet omsorgsarbeid. Den demografiske utviklinga der flere eldre skal bli ivaretatt av færre yngre gjør at ressursen pårørendes omsorgsarbeid utgjør er under press og det var for å legge bedre til rette at man kan være pårørende samtidig som man er aktiv i arbeidslivet, at Rødt stilte forslag om pårørende.
Kvinnehelseutvalgets NOU «Den store forskjellen» påviser at pårørende arbeidet ofte blir lagt til kvinner og at denne omsorgsbyrden kan utgjøre en trussel både mot kvinner helse i form av økt belastning, og deres økonomiske situasjon ved at omsorgsarbeidet presser dem ut av arbeidslivet. Det er behov for tiltak som sikrer rettigheter til de som utfører det ulønnede omsorgsarbeidet som er et viktig bidrag til samfunnet. I desember 2023 fikk Rødt flertall for følgende forslag "Stortinget ber regjeringa gjennomgå og forbedre regelverket for pårørendes permisjonsmuligheter i arbeidslivet for å sikre likestilling og bedre mulighetene til å kombinere arbeid og omsorg uten å pådra seg økonomiske problemer eller falle ut av arbeidslivet.»
I forslag til statsbudsjett blir anmodningsvedtaket foreslått oppheva. En del av argumentet for opphevinga er blant annet henvisning til noe forskning, der regjeringa skriver at "Forskinga som finst, gir ikkje grunnlag for å seie at pårørande pådrar seg økonomiske problem eller fell ut av arbeidslivet som følge av omfattande pårørandeinnsats." Men sier ingenting om hvilken forskning, eller om den utelukker behovet for bedre permisjonsrettigheter uavhengig av yrke.

Kjersti Stenseng (A)

Svar

Kjersti Stenseng: Det vises i spørsmålet til at regjeringen i Prop. 1 S (2025-2026) varsler at den ikke vil foreslå endringer i regelverket for pårørende sine permisjonsrettigheter i arbeidslivet, og derfor foreslår at anmodningsvedtak 147 (12. desember 2023) blir opphevet. Representanten spør om hvilken forskning som ligger til grunn for denne vurderingen og i hvilken grad det har vært dialog med interesseorganisasjoner og fagbevegelsen i forbindelse med beslutningen.

Først vil jeg fremheve at det allerede eksisterer en rekke ordninger i dagens lovgivning og tariffavtaler, som både er direkte rettet mot eller mulig å benytte for arbeidstakere som trenger tilpasninger pga. pårørendeinnsats. Blant annet gir arbeidsmiljøloven § 12-10 arbeidstaker rett til å ta permisjon i inntil 10 dager hvert kalenderår for å gi nødvendig omsorg til foreldre, ektefelle, samboer eller registrert partner.

Som det er vist til i proposisjonen har jeg i samarbeid med helse- og omsorgsministeren utredet gjeldende ordninger som gir pårørende mulighet til å kombinere arbeid og pårørendeoppgaver, og behovet for endringer i regelverket. I forbindelse med dette arbeidet har det vært avholdt møter med ulike interessenter, herunder Pårørendealliansen.

Som del av vurderingene av ordningene er det tatt utgangspunkt i forskning om hvilke oppgaver de pårørende gjør og hvor mye tid de bruker på slike oppgaver. Arbeidet peker på at det per i dag ikke foreligger forskning som dokumenterer et betydelig omfang av at pårørende faller ut av arbeidslivet eller får økonomiske problemer som følge av pårørendeinnsatsen. Det fremkommer at pårørende har vel så mye behov for bedre informasjon om rettigheter og tjenestetilbud, inkludert muligheter for tilrettelegging og fleksibilitet på jobb. Forskningen løfter også frem behov for større åpenhet og aksept for pårørendeinnsats.

I arbeidet er det sett hen til forskningsprosjektet CoWorkCare, og undersøkelsen til Gautun og Bratt fra 2024, Caring for older parents in Norway – How does it affect labor market participation and absence from work? En konklusjon i denne rapporten er at forskningen så langt ikke finner tegn til at omsorg for foreldre er forbundet med redusert deltakelse i arbeidsstyrken i Norge. Den vanligste form for hjelp som voksne barn gir til eldre foreldre er digital hjelp (39 pst.). Deretter hjelp til regningsbetaling (24 pst.), praktiske ting som transport (25 pst.), så vedlikehold (24 pst.) og innkjøp (24 pst). Svært få gir personlig pleie (3 pst.) (Gautun og Bratt 2023).

Det er videre sett hen til de nasjonale pårørendeundersøkelsene (Opinion). Disse undersøkelsene nyanserer bildet. I den nasjonale pårørendeundersøkelsen (Opinion 2021) fremkommer blant annet at 13 pst. har benyttet velferdspermisjon for å yte pårørende-omsorg, 10 pst. sier at de har benyttet egenmelding og 4 pst. at de har benyttet sykmelding over 16 dager. Til dette arbeidet har det også blitt innhentet informasjon og synspunkter fra Pårørende¬alliansen og andre relevante interesseorganisasjoner. Pårørendealliansen, Kreftforeningen og Pensjonistforbundet har også deltatt i møter på politisk nivå.

Aldringen av befolkningen gir utfordringer som i hovedsak må løses gjennom bedre og mer effektive helse- og omsorgstjenester, samtidig som vi skal legge til rette for at pårørende kan bidra på gode måter, uten at det går utover egen arbeidssituasjon eller helse. Den viktige innsatsen pårørende gir har stor betydning både for de nærmeste og for helse- og omsorgstjenesten. Regjeringen ønsker derfor å legge til rette for at pårørende og frivillige som ønsker å gjøre en innsats, skal anerkjennes, respekteres, gis forutsigbarhet og gode rammer. Jeg har stor forståelse for at mange pårørende står i vanskelige situasjoner.

Forskningen viser samtidig at de fleste så langt håndterer dette uten at det får konsekvenser for deltakelsen i arbeidslivet og uten at de får økonomiske problemer som følge av pårørendeinnsatsen. Perspektivmeldingen trekker frem mangel på arbeidskraft som en hoved¬utfordring i tiden fremover. Vi må bidra til at pårørende både kan opprettholde arbeidsinnsatsen og evne å stå i krevende omsorgsoppgaver over tid gjennom ulike tiltak for avlastning, veiledning og støtte. Funnene i rapporten fra Menon Economics (2024) om de samfunnsøkonomiske kostnadene av pårørendeinnsats i Norge gir også viktige indikasjoner på at det er behov for ytterligere tiltak for å støtte de pårørende, slik at de kan leve gode liv til tross for sin pårørenderolle. Jeg vil også trekke frem at Helse- og omsorgsministeren har startet arbeidet med en Helsepersonellplan 2040, som blir et vesentlig arbeid for å sørge for gode tjenester i årene fremover.

At anmodningsvedtaket foreslås ukvittert, betyr ikke at vi ikke skal jobbe videre med pårørende i kommende stortingsperiode. Løsningene ligger i skjæringspunktet mellom helse- og omsorgsministerens og mitt ansvarsområde. Jeg vil komme tilbake til dette på egnet måte, i samarbeid med helse- og omsorgsministeren.