Sunniva Holmås Eidsvoll (SV): Jeg viser til det jeg ser som et svært passivt svar fra kunnskapsministeren på spørsmål fra representanten Grete Wold dok.nr.15:1133. Spørsmålet tok opp skoler som bruker fysiske gjerder for å sperre inne elever.
Vi etterlyser et tydeligere svar fra ansvarlig statsråd, og spør, tar du avstand fra denne praksisen, og vil du ta grep for å få oversikt over omfanget av dette?
Begrunnelse
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun tar i sitt svar ikke tydelig avstand fra å gjerde inn elevgrupper i norske skoler, men gir et svært passivt svar. Hun viser til kommunenes ansvar å finne gode løsninger for sine elever innenfor gjeldende regelverk, og at det er de som kjenner utfordringene sine best og er nærmest til å vurdere disse gode løsningene. Det skaper uklarhet rundt om statsråden syns at inngjerding av elevgrupper er en god løsning, og om hun har tiltro til at dette er løst på en god måte for elevene det gjelder. Andre oppfatter det vi ser her som skoler som bryter loven og har gitt opp å inkludere og tilrettelegge - slik de er forpliktet til i opplæringslovens § 12-2 som slår fast elevenes rett til et trygt og inkluderende skolemiljø.
Når det gjelder Fredrikstad kommune, sier ministeren at hun legger til grunn at kommunen gjør en vurdering i lys av de innspillene de har fått og sørger for lovlige og gode tiltak for elevene sine. Hun viser videre til at Statsforvalteren har et generelt veiledningsansvar etter opplæringsloven og kan føre tilsyn med om kommuner følger reglene.
Vi hadde forventet tydeligere signaler og grep fra kunnskapsministeren rundt denne svært bekymringsfulle utviklingen. Et absolutt minimum er å si tydelig fra om at inngjerding av elever ikke hører hjemme i norsk skole i 2025, samt å gi Statsforvalterne i oppdrag å få oversikt over omfanget av slike tilfeller, hvordan de vurderes opp mot lovverket, og hvilke faglige begrunnelser som eventuelt legges til grunn for en slik segregering i skolemiljøet. Det neste må være å se på ressurssituasjonen i skolene, og komme med virkemidler som gir skolene verktøy for inkludering og tilrettelegging som ikke er stigmatiserende, segregerende og skadelige. Her er nok kompetente lærere, og et godt lag rundt lærere og elever stikkord.