Finn Krokeide (FrP): Kan statsråden bekrefte at det i den regjeringsinterne prosessen statsrådens viser til i sin besvarelse av spørsmålet i Dokument 15:84 (2025-2026) vil bli foretatt en konkret vurdering av om utbedring av riksvei 4 mellom Oslo og Raufoss skal finansieres innenfor rammen på 1,5% i NATO-målet på 5 % av BNP, og vil det bli foretatt en tilsvarende vurdering av om de kommunale og fylkeskommunale bestanddelene av det totale veinettet for trafikkavvikling i og rundt Raufoss skal finansieres innenfor rammen av NATO-målet?
                        
                        
                        
                            
                                
                                    Begrunnelse
                                
                                
                                    Det vises til mitt skriftlige spørsmål av 12.10.25 som ble besvart av statsråden den 22.10.25, jf. Dokument 15:84 (2025-2026). Tematikken for spørsmålet var finansiering av utbedring av rv4, som er transportåren mellom Oslo og ammunisjonsproduksjonen hos Nammo på Raufoss, innenfor rammen av NATO-målet på 5 % av BNP. Statsråden opplyser i sitt svar om følgende pågående prosess i regjeringen:
«Regjeringen arbeider nå med å konkretisere hva som skal inngå i det nye prosentmålet fra norsk side. Det må vurderes hvilke tiltak som kan inngå i NATOs mål om inntil 1,5 prosent av BNP knyttet til utgifter i sivil sektor som understøtter militær kapasitet og styrke motstandsevnen.»
Dette foranlediger et oppfølgende spørsmål om statsråden kan bekrefte at det i den regjeringsinterne prosessen statsrådens viser til i sin besvarelse av spørsmålet i Dokument 15:84 (2025-2026), vil bli foretatt en konkret vurdering av om utbedring av veistrekningen riksvei 4 mellom Oslo og Raufoss skal finansieres innenfor rammen av NATO-målet på 5 % av BNP.
Det pågår nå en kraftig oppskalering av produksjonen hos Nammo på Raufoss. Så langt i år er allerede flere hundre ansettelser gjort. I sum anslår Nammo at det skal ansettes rundt 1500 personer fram til 2030. Dette innebærer at Nammos betydning for forsvarsevnen både for Norge og for NATO-alliansen vil øke i tiden som kommer. Med denne kraftige oppskaleringen av produksjonen, kommer det også en kraftig økning av trafikk til og fra Nammo. Dette vil innebære store trafikale utfordringer for Raufoss, hvor trafikksituasjonen allerede er krevende. Det bes derfor også besvart om de deler av den totale trafikkavviklingen som er et kommunalt eller fylkeskommunalt ansvar, og som må rustes opp for at Raufoss skal dimensjoneres for å håndtere den økte aktiviteten hos Nammo, også vil bli vurdert finansiert innenfor rammen av NATO-målet. Eksempelvis utbedring av det kommunale eller fylkeskommunale veinettet som utgjør deler av det totale veinettet for trafikkavviklingen i og rundt Raufoss.