Skriftlig spørsmål fra Silje Hjemdal (FrP) til kultur- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:296 (2025-2026)
Innlevert: 30.10.2025
Sendt: 31.10.2025
Rette vedkommende: Landbruks- og matministeren
Besvart: 07.11.2025 av landbruks- og matminister Nils Kristen Sandtrøen

Silje Hjemdal (FrP)

Spørsmål

Silje Hjemdal (FrP): Ønsker statsråden å hjelpe en hardt presset hestesport, og i så fall hvordan?

Begrunnelse

Da Arbeiderpartiet la frem sin regjeringserklæring sammen med Senterpartiet i 2021, var den klar på at man skulle jobbe for bedre rammevilkår for hestesporten. Gjennom regjeringsperioden kom det også flere andre lovnader, for eksempel at staten skulle ta over ansvaret for finansieringen av Norsk Hestesenter.
Samtidig hadde sentrale politikere i Arbeiderpartiet viktige verv innen spill og sport med hest gjennom perioden. En stortingsrepresentant satt som nestleder i Rikstoto, og en ordfører satt som leder av Det Norske Travselskap (DNT).
Ser man på summen av lovnader og posisjoner burde det ha vært en enkel sak for regjeringen å sørge for at hestesporten fikk bedre vilkår, eller i det minste, at den klarte å holde hodet over vannet.
Nå er det klart at det motsatte er tilfellet.
Regjeringen holdt ikke et eneste viktig løfte overfor hestesporten i forrige regjeringsperiode. Bransjemagasinet «Trav og Galopp-Nytt» peker på at regjeringen har begått løftebrudd, og et svik mot hestesporten. I samme organ vedgikk daværende DNT-leder og Ap-ordføreren at hestesporten ikke hadde fått noe gjennomslag i lederens eget parti.
Utviklingen til hestesporten er kritisk. Det blir færre løpshester, færre løp og færre hester per løp. Den store kostnadsøkningen er hovedårsaken. Økonomien i sporten strupes samtidig som administrasjonskostnadene hos Norsk Rikstoto med klar margin overgår de samlede overføringene til formålsmottagerne.
Samtidig er det en kjensgjerning at nær to tredjedeler av all spillinnsats i den norske hestesporten nå omsettes i det svenske lisensmarkedet, ikke hos den statlige operatøren Rikstoto.
I realiteten har regjeringen tre muligheter om den ønsker å redde det som er igjen av norsk hestesport. Den kan enten ta et større økonomisk ansvar for hestesporten direkte, den kan endre hvordan Rikstoto opererer, eller den kan la flere lisensierte spillaktører operere i Norge.
Det er krevende å se, basert på regjeringens historikk på området, hvorvidt statsråden har interesse av å hjelpe hestesporten, eksempelvis ved å ta kostnaden for driften av Norsk Hestesenter inn i statsbudsjettet.

Nils Kristen Sandtrøen (A)

Svar

Nils Kristen Sandtrøen: Da hestetjenesten i Forsvaret ble lagt ned, besluttet Stortinget at eiendommen og aktiviteten ved Norsk Hestesenter på Starum i stor grad skulle ivaretas av en sivil stiftelse. Midlene til denne driften skulle komme fra overskuddet fra pengespill på hest. I tillegg har hestesporten vært tilført ikke ubetydelige midler fra det samme overskuddet.
Jeg er kjent med at det har vært en nedgang i omfanget av spill på hest. Regjeringen har imidlertid ansvar for å føre en politikk som ivaretar hensynet til å forebygge at enkeltpersoner utvikler problemer knyttet til pengespill. Det har derfor ikke vært prioritert å avhjelpe denne nedgangen. Dette gjør at både hestesporten og Norsk Hestesenter vil få mindre overføringer i tiden som kommer.
Regjeringen er opptatt av den betydning hesteholdet i stort har for det norske samfunnet, men det er gjort strenge prioriteringer i budsjettprosessen, og økt statlig finansiering av hestesporten og Norsk Hestesenter har dermed ikke vært prioritert.
Når det gjelder spørsmålet om næringens fremtid, og overføringer til trav- og galoppsporten, er jeg kjent med at denne sporten står i en krevende situasjon. Det er imidlertid trav- og galoppsportens organisasjoner som har den beste kompetansen til å vurdere hvordan de selv kan håndtere en negativ utvikling over tid innenfor de eksisterende rammer.
Jeg vil ellers vise til at totalisatoravgiften er fjernet, og at dette isolert sett har lagt til rette for styrking av overføringene til trav- og galoppsporten. Dette bidrar til å kompensere for konsekvenser av myndighetstiltak for å sikre ansvarlig spill. Jeg har også lagt til rette for å styrke det bredere hesteholdet. Dette ved at inntil 3 prosent av overskuddet fra pengespill på hest skal kunne gis til andre enn de faste mottakerne, nemlig til ikke-fortjenestebaserte organisasjoner som arbeider for å fremme norsk hesteavl, hestehold og hestesport.