Skriftlig spørsmål fra Bjørn Arild Gram (Sp) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:297 (2025-2026)
Innlevert: 30.10.2025
Sendt: 31.10.2025
Besvart: 04.11.2025 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Bjørn Arild Gram (Sp)

Spørsmål

Bjørn Arild Gram (Sp): Hvilke forhold mener statsråden at kommunene kan vektlegge i sin helhetlige skjønnsutøvelse når de skal fastsette skolekretsgrensene etter nærskoleprinsippet, og hvilket handlingsrom har kommunene i slike saker?

Begrunnelse

Nærskoleprinsippet er viktig. Ungene må sikres slik at de ikke blir utsatt for vilkårlige og brå endringer i beslutninger om hvilken skole de skal gå på. Det må sikres at ungene kan ha tilhørighet i et helhetlig oppvekstmiljø, uten at reisevegen til skolen blir for lang.

Samtidig gjør mange kommuner helhetlige vurderinger når de fastsetter skolekretsgrensene ut over å kun legge avstandskriterier til grunn, for å sikre best mulig ressursutnyttelse og helhet i det samlede skoletilbudet og skolestrukturen. Det vises til opplæringslovens forskriftshjemmel:

"Ved tildeling av skoleplass og fastsetjing av forskrift om skolekrinsar skal kommunen leggje særleg vekt på kva skole som ligg nærast heimen. Kommunen kan også ta omsyn til topografi, trafikktilhøve og kapasiteten på skolane, og at barn i same nabolag skal få gå på same skole."

I Verdal kommune har Statsforvalteren opphevet et vedtak om lokal forskrift som ugyldig, og det er nå usikkerhet i mange kommuner om hvilket handlingsrom kommunene har i slike saker.

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Avgjørelser om skolestruktur, altså hvilke skoler kommunen skal ha og hvor, ligger i kjernen av kommunalt selvstyre, men er ikke regulert i opplæringsloven. Opplæringsloven § 2-6 har derimot regler om hvilken grunnskole elevene skal gå på, og om fastsettelse av skolekretser. Fastsettelse av skolekretser må nødvendigvis ta utgangspunkt i den fastsatte skolestrukturen.
Opplæringsloven § 2-6 sier at elever i grunnskolen har rett til å gå på en skole «i nærmiljøet». Det følger av bestemmelsen at kommunen kan fastsette skolekretser og at kommunen da skal legge særlig vekt på hvilken skole som ligger nærmest hjemmet. Videre følger det av bestemmelsen at kommunen også kan ta hensyn til topografi, trafikkforhold, kapasiteten på skolene og at barn i samme nabolag skal få gå på samme skole.
Opplæringsloven § 2-6 sier eksplisitt at kommunen «skal» vektlegge avstanden til skolen, mens de andre vurderingsmomentene er noe kommunen «kan» ta med i vurderingen. Det betyr at avstanden til skolen er noe kommunen må ta utgangspunkt i når de skal fastsette skolegrensene. De øvrige momentene er forhold kommunen kan vektlegge i tillegg, og som da må vektes i en konkret vurdering.
Da ny opplæringslov ble vedtatt, ble det gjort klart at kommunen ved fastsettelse av skolekretser skal kunne ta hensyn til kapasiteten til skolene, også når skolene ikke er fulle. Tidligere var det lagt til grunn at det bare kunne legges vekt på kapasitet dersom skolen var full. Formålet med denne endringen var å legge bedre til rette for at kommunene kan utnytte de samlede personalressursene og kapasiteten i skolebyggene på en effektiv måte, noe som kan føre til bedre skoleøkonomi og dermed bedre skoler.