Bjørn Arild Gram (Sp): Hvilke forhold mener statsråden at kommunene kan vektlegge i sin helhetlige skjønnsutøvelse når de skal fastsette skolekretsgrensene etter nærskoleprinsippet, og hvilket handlingsrom har kommunene i slike saker?
Begrunnelse
Nærskoleprinsippet er viktig. Ungene må sikres slik at de ikke blir utsatt for vilkårlige og brå endringer i beslutninger om hvilken skole de skal gå på. Det må sikres at ungene kan ha tilhørighet i et helhetlig oppvekstmiljø, uten at reisevegen til skolen blir for lang.
Samtidig gjør mange kommuner helhetlige vurderinger når de fastsetter skolekretsgrensene ut over å kun legge avstandskriterier til grunn, for å sikre best mulig ressursutnyttelse og helhet i det samlede skoletilbudet og skolestrukturen. Det vises til opplæringslovens forskriftshjemmel:
"Ved tildeling av skoleplass og fastsetjing av forskrift om skolekrinsar skal kommunen leggje særleg vekt på kva skole som ligg nærast heimen. Kommunen kan også ta omsyn til topografi, trafikktilhøve og kapasiteten på skolane, og at barn i same nabolag skal få gå på same skole."
I Verdal kommune har Statsforvalteren opphevet et vedtak om lokal forskrift som ugyldig, og det er nå usikkerhet i mange kommuner om hvilket handlingsrom kommunene har i slike saker.