Skriftlig spørsmål fra Stig Even Lillestøl (FrP) til landbruks- og matministeren

Dokument nr. 15:299 (2025-2026)
Innlevert: 31.10.2025
Sendt: 31.10.2025
Besvart: 07.11.2025 av landbruks- og matminister Nils Kristen Sandtrøen

Stig Even Lillestøl (FrP)

Spørsmål

Stig Even Lillestøl (FrP): I Nasjonal trusselvurdering 2025 fastslås det at Kina er en av de fremste sikkerhetstruslene. Samtidig ser vi at en rekke ulike delegasjoner fra kinesisk næringsliv, forskningsmiljøer og andre sektorer jevnlig besøker Norge, ofte i regi av eller med medvirkning fra norske departementer, direktorater og andre offentlige etater/virksomheter.
Kan statsråden redegjøre for hvilke sikkerhetsmessige rutiner Landbruks- og matdepartementet og deres underliggende etater har når de arbeider med delegasjoner fra Kina?

Begrunnelse

Sitat fra innledningen i årets trusselvurdering fra PST:
«Nasjonal trusselvurdering (NTV) er en ugradert redegjørelse for trusselen fra statlige aktører, ekstremister og trusselen mot myndighetspersoner i det kommende året. Dette skal bidra til en felles nasjonal forståelse av trusselbildet. NTV skal sette andre samfunnsaktører i stand til å beskytte seg mot trusler.»
I den sammenheng er det viktig å få vite hvilke vurderinger som gjøres av departementer, direktorater, andre underliggende etater, forskningsmiljøer etc. Trusselen fra Kina kan ikke undervurderes, og Fremskrittspartiet har tatt opp dette flere ganger, blant annet i Meld. St. 14 (2024-2025), Innst. 290 S (2024-2025) - Sikker kunnskap i en usikker verden. Det er en rekke ulike delegasjoner fra Kina som besøker norske bedrifter, institusjoner og anlegg, og her bør effektive sikkerhetsrutiner være på plass.
PST er klare om at Kinas aktivitet i Norge og Arktis utgjør en trussel. I årets nasjonale trusselvurdering fremheves det «Kinesiske tjenester er generelt interessert i å rekruttere næringslivsaktører, militært personell, forskere og personer som sitter i sensitive stillinger i ulike myndighetsorganer og politiske organisasjoner.»
Videre står det blant annet at «Etterretningstrusselen fra Kina er betydelig og vil tilta på sikt.»
Konferanser og seminarer er også arenaer som blir forsøkt utnyttet til å innhente informasjon av militær nytteverdi, og til å etablere relasjoner til personer med slike tilganger. I løpet av 2024 har personer fra institusjoner tilknyttet PLA (det kinesiske forsvaret) deltatt på teknologivitenskapelige konferanser i Norge.
Et ytterligere poeng angående involvering med Kina er at de er dypt involvert i Russlands krig mot Ukraina gjennom økonomisk og indirekte militær støtte. Eksporten fra Kina til Russland steg med 69 % i de første 11 månedene av 2023 sammenlignet med 2021. Kina har blitt en viktig kilde til varer som Russland har mistet tilgang til på grunn av vestlige sanksjoner. Kina er videre en stor importør av russisk olje og gass, og denne handelen har økt markant etter at vestlige land innførte sanksjoner mot Russland.
Med de klare advarslene i årets trusselvurdering er det viktig å få klarhet i om Norge har gode nok rutiner overfor Kina.

Nils Kristen Sandtrøen (A)

Svar

Nils Kristen Sandtrøen: Kina har i flere år vært fremhevet som en betydelig trusselaktør i sikkerhets- og etterretningsmyndighetenes årlige nasjonale trusselvurderinger. Etterretningstrusselen fra Kina understrekes også i Totalberedskapsmeldingen og i vår nasjonale sikkerhetsstrategi.
Regjeringen har en helhetlig tilnærming til Kina som er basert på våre nasjonale interesser og verdier. Nasjonal sikkerhetsstrategi påpeker at Kina har en sentral stilling i den globale økonomien og er Norges største handelspartner i Asia. Vi skal samarbeide og ha dialog med Kina på flere områder, men vi skal også utvise økt forsiktighet overfor Kina og kinesiske aktører av hensyn til nasjonal sikkerhet. Også Totalberedskapsmeldingen fremhever utfordringene med å avveie hensyn til nasjonal sikkerhet opp mot andre viktig hensyn.
Det bakteppet som tegnes av Kina som trusselaktør ligger til grunn for Landbruks- og matdepartementet, Landbruksdirektoratet, Mattilsynet, Norsk institutt for bioøkonomi og Veterinærinstituttet sine vurderinger knyttet til samarbeid med Kina. Vi følger anbefalinger fra sikkerhets- og etterretningsmyndighetene, som vi også rådfører oss med ved behov.
Landbruks- og matdepartementet og våre underliggende virksomheter har et særlig bevisst forhold til å vurdere risiko ved besøk fra delegasjoner fra land som sikkerhetsmyndighetene peker på som land med høy risiko, herunder Kina. Dette innebærer blant annet oppmerksomhet rundt praktisk håndtering av delegasjonen med utgangspunkt i virksomhetenes adgangsbestemmelser og felles adgangsbestemmelser for departementene, vurderinger av forhold knyttet til informasjonssikkerhet samt valg av egnede møteromslokaler.