Skriftlig spørsmål fra Oda Indgaard (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:324 (2025-2026)
Innlevert: 02.11.2025
Sendt: 03.11.2025
Besvart: 07.11.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Oda Indgaard (MDG)

Spørsmål

Oda Indgaard (MDG): Hvilke tiltak vil statsråden iverksette for at Nord-Jæren skal oppfylle målet om nullvekst i personbiltrafikken som er en forutsetning for byvekstavtalen mellom staten og Nord-Jæren?

Begrunnelse

I avtalen om revidert statsbudsjett mellom Ap, Sp og SV fremkommer det at det skal brukes 67 millioner kroner på å redusere bompengene i Ryfastsambandet med 33 prosent fra 1. juli. Samtidig har regjeringen signert en byvekstavtale med Stavanger, Sandnes, Sola, Randaberg og Rogaland fylkeskommune. Byvekstavtalene er regjeringens viktigste virkemiddel for å utvikle byer med god mobilitet og fremkommelighet, og med mindre lokal luftforurensing, støy og klimagassutslipp. Målet er å stanse veksten i persontransport med bil - ofte omtalt som nullvekstmålet.
Men tall fra Statens Vegvesen viser at trafikken for lette kjøretøy øker kraftig på Nord-Jæren, og forventes å øke ytterligere i årene som kommer. Trafikkveksten bryter med nullvekstmålet. En reduksjon i bompengene vil bidra til å øke trafikkveksten ytterligere, og gjøre det vanskeligere å oppnå nullvekstmålet.
Det kan se ut som om Regjeringen ser bort fra at Nord-Jæren ikke klarer å oppfylle vilkårene i byvekstavtalen. Det som trengs er å innføre tiltak som reduserer trafikken og øker andelen kollektiv, sykkel og gange. Trafikkreduksjon kan skje enten ved å øke bompengene, redusere antall parkeringsplasser, gjøre kollektivtilbudet billigere og bedre eller gjøre det lettere å sykle og gå.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I byvekstavtalen for Nord-Jæren har staten, Rogaland fylkeskommune og kommunene Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg en felles forpliktelse om å nå nullvekstmålet for persontransport med bil. Med dette følger det et ansvar for alle avtalepartene om å gjennomføre nødvendige tiltak for å nå målet. Det er behov for en bred og samordnet virkemiddelbruk, der partene både styrker tilbudet for kollektivreisende, syklende og gående, og bruker restriktive tiltak mot biltrafikk som bompenger og parkeringsrestriksjoner. Fortetting rundt knutepunkter er viktig for å redusere transportbehovet og bygge opp under investeringer i kollektivtransport.

På Nord-Jæren skal nullvekstmålet nås ved utgangen av avtaleperioden i 2029. Samtidig følges måloppnåelsen tett underveis i avtaleperioden. Byindeksen viser per 1. oktober 2025 at personbiltrafikken på Nord-Jæren har hatt en vekst på 5,3 pst. sammenlignet med basisåret 2017. Trenden har vært stigende de siste årene. Dette viser at det er behov for en retningsendring for å nå nullvekstmålet.

På kort sikt må partene vurdere endringer i virkemiddelbruken i arbeidet med handlingsprogrammet, som rulleres årlig. På litt lengre sikt må det gjøres en mer omfattende vurdering av virkemiddelbruken i en kommende reforhandling av avtalen. Det er foreløpig ikke besluttet når reforhandlinger av byvekstavtalene skal starte opp.

Samtidig er det behov for mer kunnskap om hva som må til for å nå nullvekstmålet. Samferdselsdepartementet har derfor satt i gang et arbeid med byutredninger for de fire største byområdene, som vil vise mulighetsrommet for hvordan ulike typer virkemidler kan innrettes og virke sammen for å nå nullvekstmålet fremover. Det gis ingen anbefalinger om virkemiddelbruk, men byutredningene vil bli et viktig faglig grunnlag i de kommende reforhandlingene.

I vurderingene av måloppnåelsen i byvekstavtalen for Nord-Jæren må vi ha med oss at det er høy utbyggingsaktivitet, og det er ikke hentet ut full effekt av prosjektene som er under bygging. Fra sommeren 2026 vil Nord-Jæren ha en sammenhengende Sykkelstamveg mellom Sandnes og Stavanger via Forus som vil betjene områder med mange arbeidsplasser. Bussveien vil på samme tid være ferdig bygget mellom Sandnes og Stavanger og gi et enda bedre kollektivtilbud. Disse tiltakene vil gjøre det enklere å velge aktiv transport og buss i tråd med nullvekstmålet.

En annen forutsetning for å nå nullvekstmålet er at det legges restriksjoner på personbiltrafikken. Høsten 2023 vedtok styringsgruppen i Bymiljøpakken at elbiler skal betale 70 pst. av ordinær bompengetakst, og videre at takst for nullutslippskjøretøy i takstgruppe 1 skal til enhver tid følge det øvre taket som er fastsatt i Stortinget (per nå 70 pst.).

Nullvekstmålet er et virkemiddel for å redusere kø, lokal luftforurensning og støy i byområdene, og det kan også bidra til å redusere klimagassutslipp. Jeg mener det er viktig å fortsette samarbeidet med lokale myndigheter for å få til god byutvikling med effektive og miljøvennlige transportløsninger. Det vil bli krevende å stanse veksten i personbiltrafikken fremover, men jeg mener det er viktig å holde fast med nullvekstmålet.