Oda Indgaard (MDG): Hvilke tiltak vil statsråden iverksette for at Nord-Jæren skal oppfylle målet om nullvekst i personbiltrafikken som er en forutsetning for byvekstavtalen mellom staten og Nord-Jæren?
Begrunnelse
I avtalen om revidert statsbudsjett mellom Ap, Sp og SV fremkommer det at det skal brukes 67 millioner kroner på å redusere bompengene i Ryfastsambandet med 33 prosent fra 1. juli. Samtidig har regjeringen signert en byvekstavtale med Stavanger, Sandnes, Sola, Randaberg og Rogaland fylkeskommune. Byvekstavtalene er regjeringens viktigste virkemiddel for å utvikle byer med god mobilitet og fremkommelighet, og med mindre lokal luftforurensing, støy og klimagassutslipp. Målet er å stanse veksten i persontransport med bil - ofte omtalt som nullvekstmålet.
Men tall fra Statens Vegvesen viser at trafikken for lette kjøretøy øker kraftig på Nord-Jæren, og forventes å øke ytterligere i årene som kommer. Trafikkveksten bryter med nullvekstmålet. En reduksjon i bompengene vil bidra til å øke trafikkveksten ytterligere, og gjøre det vanskeligere å oppnå nullvekstmålet.
Det kan se ut som om Regjeringen ser bort fra at Nord-Jæren ikke klarer å oppfylle vilkårene i byvekstavtalen. Det som trengs er å innføre tiltak som reduserer trafikken og øker andelen kollektiv, sykkel og gange. Trafikkreduksjon kan skje enten ved å øke bompengene, redusere antall parkeringsplasser, gjøre kollektivtilbudet billigere og bedre eller gjøre det lettere å sykle og gå.