Skriftlig spørsmål fra Mathilde Tybring-Gjedde (H) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:318 (2025-2026)
Innlevert: 03.11.2025
Sendt: 03.11.2025
Besvart: 11.11.2025 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Mathilde Tybring-Gjedde (H)

Spørsmål

Mathilde Tybring-Gjedde (H): Tar statsråden ansvar for denne situasjonen, og hva vil statsråden konkret gjøre for å sikre at skolene har nødvendige ressurser til å gi elevene tilpasset undervisning og lærerne et forsvarlig arbeidsmiljø?

Begrunnelse

Kommunene beskriver nå den vanskeligste økonomiske situasjonen på 40 år. Det meldes om kutt i laget rundt eleven og i renhold på skolene. Dette fører til at lærere i økende grad står alene i klasserommet, og i noen tilfeller selv må utføre renholdsoppgaver, som å vaske toaletter, dersom uhell oppstår i skolehverdagen. Dette skjer samtidig som TALIS-undersøkelsen viser at det er betydelig økning i andelen lærere som forteller at de underviser klasser der over en tredjedel av elevene har språklige utfordringer, faglige vansker, spesielle behov eller atferdsutfordringer.

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Regjeringen er kjent med at flere kommuner og fylkeskommuner opplever den økonomiske situasjonen som utfordrende, med økte kostnader på flere tjenesteområder. Særlig 2024 var et krevende år for kommunesektoren.
For regjeringen er det viktig at kommuner og fylkeskommuner kan gi innbyggerne et godt tjenestetilbud. I 2025 har sektoren fått en realvekst i frie inntekter på om lag 15 milliarder kroner, noe som er den største økningen i nyere tid. En vekst på 4,2 milliarder kroner i 2026 vil ytterligere bidra til å styrke den økonomiske situasjonen i kommunesektoren.
I tillegg til dette har vi også prioritert noen særskilte økonomiske innsatsområder. Gode skoler har stor betydning både for det enkelte barn og for samfunnet. Vi har derfor innført tilskudd til utstyr som gjør skolen mer praktisk og variert, og vi har satt av mer penger til fysiske lærebøker så det blir en bedre balanse mellom skjerm og bok. Mer motiverte elever som opplever mestring, gir bedre læring og bedre læringsmiljø.
Regjeringen har også tredoblet potten til skolemiljøteam fra 15 til 45 millioner kroner i 2025. Skolemiljøteamene skal gi ekstra tett oppfølging og sikre raskere og bedre innsats der skolemiljøet ikke oppleves som er trygt og godt. Skolemiljøteamene skal også jobbe forebyggende. Det er også satt av 80 millioner kroner til beredskapsteam i 11 ulike norske kommuner i 2025.
Å ha nok kvalifiserte lærere er helt grunnleggende for en god skole. Regjeringen har blant annet gjort viktige grep for å bidra til flere kvalifiserte lærere i klasserommene. Årets opptakstall til grunnskolelærerutdanningene viser at vi har klart å snu en negativ trend. Dette har regjeringen klart sammen med lærernes organisasjoner, skoleledere, KS og lærerutdanningene gjennom en felles strategi for rekruttering til lærerutdanningene og læreryrket. Regjeringen har også satset på å kvalifisere de som allerede står i klasserommene med stipend og tilrettelagte studieløp for dem som ikke har fullført utdanningen sin.
I tillegg har vi styrket lærernes posisjon. Vi har gitt dem autoriteten de trenger for å holde ro og orden i klasserommet slik at de kan bruke tiden sin på opplæring, og vi har fjernet mobilen for å unngå forstyrrelser i opplæringen. Dette er både viktig for elevenes læring og lærernes arbeidsforhold her og nå, men også for å gjøre læreryrket mer attraktivt.
Jeg vil avslutningsvis understreke at det er kommunen som har hovedansvaret for den offentlige grunnskolen i Norge. I den forbindelse vil jeg peke på at grunnskolen har en norm for lærertetthet som er en nedre grense for ressursbruk på hvert hovedtrinn på en skole. Jeg vil også vise til opplæringslovens bestemmelser om at klasser og grupper ikke skal være større enn det som er trygt og pedagogisk forsvarlig. Det kan være både mer og mindre enn normtallet. Det er viktig at kommunene sikrer at regelverket blir fulgt og at de prioriterer å sikre elevene den undervisningen de har krav på når de lager sine budsjetter.