Margret Hagerup (H): Er praksisen til Sykehusinnkjøp, slik som beskrevet under bakgrunn, i tråd med eksisterende retningslinjer og regler?
Begrunnelse
I revidert nasjonalbudsjett for 2024 ble det bevilget 5,3 millioner kroner til å etablere en digital kvinnehelseportal. Bevilgningen er ment å følge opp et av tiltakene i utredningen «Den store forskjellen» og skal formidle kunnskap om kvinnehelse.
På kampanje.no 1.november 2025 kan vi lese at tre av fem aktører har trukket seg fra anbudskonkurransen til Sykehusinnkjøp.
Marius Eriksen i Sannum og Bergestuen viser til at Sykehusinnkjøp kom med nye krav i finalerunden som de opplever som både urealistiske og uetiske. Sykehusinnkjøp ba nemlig leverandørene om å komme med konkrete forslag og kreative ideer, inkludert innsiktsanalyse, forslag til visuell identitet og markedsføringsstrategi.