Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:340 (2025-2026) Innlevert: 03.11.2025 Sendt: 04.11.2025 Besvart: 10.11.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Jørgen H. Kristiansen (KrF): Gullknapp flyplass, med tilhørende tårntjeneste, er en viktig arena for flyskolen, som igjen bidrar med piloter og viktig kompetanse for regionen rundt. For å sikre dette tilbudet er tårntjenesten viktig. Med regjeringens budsjettforslag vil ikke tårntjenesten kunne dekke skolens behov for flyvinger. Hvordan vil statsråden sikre at flyskolen får gjennomført tilstrekkelig antall flyvinger dersom støtten til tårntjenesten beholdes på det foreslåtte nivået?
Jon-Ivar Nygård: Jeg er kjent med at Gullknapp flyplass og flyskolen der har betydning for lokal kompetanseutvikling og rekruttering av piloter. Regjeringen anerkjenner behovet for tilgang på kvalifisert personell i luftfartssektoren, og Samferdselsdepartementet har dialog med Kunnskapsdepartementet om utviklingen i behovet for piloter og om finansiering av flygerutdanning.Samferdselsdepartementet har ikke lenger en egen tilskuddsordning for ikke-statlige lufthavner. I forbindelse med regionreformen ble forvaltningsansvaret for slike tilskudd overført til fylkeskommunene fra og med 2020/2021, og midlene inngår nå som frie midler i fylkeskommunenes rammetilskudd. I 2026 er det foreslått 2,7 millioner kroner til Agder fylkeskommune. Det er fylkeskommunen selv som må vurdere hvordan midlene skal prioriteres. Selv om rammetilskuddet bevilges over Kommunal- og distriktsdepartementets budsjett, er Samferdselsdepartementet som sektormyndighet for luftfarten ansvarlig for midlene. I forbindelse med budsjettforslaget for 2026 har regjeringen varslet at rammetilskuddet til fylkeskommuner med lufthavner uten rutetrafikk gradvis vil bli utfaset. Bakgrunnen er at Samferdselsdepartementet vurderer det som statsstøtterettslig problematisk å gi offentlig støtte til lufthavner uten rutetrafikk, og at støtten kan føre til konkurransevridninger.Eventuelt behov for offentlig støtte til utdanningsvirksomhet, eller til studenter og elever, må derfor løses med utdanningspolitiske virkemidler. Samferdselsdepartementet bistår Kunnskapsdepartementet med innhenting av kunnskapsgrunnlag om behovet for flygerutdanningstilbud i Norge, og departementene vil frem mot fremleggelsen av statsbudsjettet for 2027 gjøre en vurdering av situasjonen og eventuelle behov for tiltak.Det er Luftfartstilsynet som fastsetter rammene for flyaktiviteten på Gullknapp. Jeg er kjent med at Luftfartstilsynet har varslet Arendal Lufthavn Gullknapp AS om en mulig reduksjon av antall tillatte flybevegelser i konsesjonen for flyplassen. Bakgrunnen er en rapport fra Statens havarikommisjon. Utgangspunktet er at eventuelle finansieringsbehov som følge av Luftfartstilsynets vurderinger og pålegg må håndteres lokalt.