Skriftlig spørsmål fra Kristian August Eilertsen (FrP) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:342 (2025-2026)
Innlevert: 03.11.2025
Sendt: 04.11.2025
Besvart: 11.11.2025 av helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre

Kristian August Eilertsen (FrP)

Spørsmål

Kristian August Eilertsen (FrP): Hva tenker statsråden om at kommuner overprøver medisinske vurderinger og kutter i livsnødvendig BPA-bistand under dekke av «forsvarlighetsprinsippet», når det i realiteten er snakk om økonomiske hensyn, og vil statsråden gjøre noe for å hindre kommunene fra å gjøre dette samt sikre at BPA-ordningen igjen blir et reelt verktøy for frihet, trygghet og verdighet, ikke en salderingspost i kommunale budsjetter?

Begrunnelse

I Tromsø har kommunen vedtatt å fjerne nattlig brukerstyrt personlig assistanse (BPA) for en 75 år gammel kvinne med langtkommen multippel sklerose (MS), til tross for at hun er totalt pleietrengende og at fastlegen mener nattevakt er livsnødvendig.
Kommunen reduserer ni timer våken nattevakt til to korte besøk fra nattjenesten, og foreslår samtidig trygghetsalarm og kameraovervåking som erstatning. Fastlegen advarer om at dette kan få dødelig utfall, blant annet fordi kvinnen mangler hostekraft og trenger kontinuerlig tilsyn.
Saken reiser prinsipielle spørsmål om kommunenes skjønnsutøvelse, når de overprøver medisinske vurderinger og fjerner tjenester som er avgjørende for liv, helse og verdighet.
Samtidig ser vi en bekymringsfull tendens i flere kommuner om at BPA-ordningen brukes som en salderingspost når det skal gjøres økonomiske nedtrekk, stikk i strid med intensjonen om at ordningen skal gi mennesker med store hjelpebehov frihet, trygghet og selvbestemmelse i eget liv.
Når kommuner reduserer livsviktige tjenester på tvers av medisinske råd, og i praksis tvinger alvorlig syke mennesker ut av egne hjem og over i omsorgsboliger, er det grunn til å spørre om staten har mistet kontrollen over hvordan BPA-ordningen faktisk praktiseres i kommunene.

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Helse- og omsorgstjenesteloven pålegger kommunene å sørge for at personer som oppholder seg i kommunen, tilbys nødvendige helse- og omsorgstjenester. Det følger av samme lov at tjenestene som ytes skal være forsvarlige og at den enkelte pasient og bruker gis et verdig tjenestetilbud. Det skal med andre ord ytes riktige tjenester i riktig tid og i riktig mengde.
I samsvar med kommunalrettslige prinsipperstår imidlertid den enkelte kommune relativt fritt til selv å organisere sine tjenester slik det finnes mest hensiktsmessig ut fra lokale forhold og behov. Uavhengig av hvordan kommunen velger å innrette sitt tjenestetilbud, er det kommunen som står ansvarlig for at tjenestetilbudet er forsvarlig og adekvat.
Jeg kjenner ikke den konkrete saken representanten viser til, og på bakgrunn av ovennevnte vil det heller ikke være riktig av meg å kommentere den. Etter lov om statlig tilsyn med helse- og omsorgstjenesten mv. (helsetilsynsloven) skal statsforvalter føre tilsyn med helse- og omsorgstjenesten, herunder føre tilsyn med om tjenestene er i samsvar med det som er bestemt i lover og forskrifter. Dersom en pasient eller bruker er av den oppfatning at tjenestetilbudet er mangelfullt, kan dette påklages til statsforvalter i samsvar med bestemmelsene i pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 7. Som tilsynsmyndighet vil det være statsforvalter som avgjør hvorvidt tjenestetilbudet er i samsvar med de krav lovgiver har satt.
På samme måte som representant Eilertsen er jeg opptatt av at BPA-ordningen skal være et reelt verktøy for frihet, trygghet og verdighet. Jeg har derfor nedsatt et ekspertutvalg om brukerstyrt personlig assistanse som skal komme med forslag til hvordan ordningen best kan utformes og organiseres. Utvalget skal bl.a. kartlegge tilgrensende ordninger og komme med forslag til hvilke andre ordninger som eventuelt bør inngå i en fremtidig BPA-løsning. Utvalget skal levere sin innstilling 15. desember 2026.