Skriftlig spørsmål fra Sunniva Holmås Eidsvoll (SV) til forsknings- og høyere utdanningsministeren

Dokument nr. 15:345 (2025-2026)
Innlevert: 03.11.2025
Sendt: 04.11.2025
Besvart: 12.11.2025 av forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland

Sunniva Holmås Eidsvoll (SV)

Spørsmål

Sunniva Holmås Eidsvoll (SV): Hvordan mener statsråden å halvere tilskuddet til International Council for Open and Distance Education (ICDE) i 2026 og fullstendig avvikle støtten fra 2027 er forenlig med regjeringens oppfølging av Panoramastrategien?

Begrunnelse

I forslag til statsbudsjett for 2026 foreslår regjeringen å redusere tilskuddet til International Council for Open and Distance Education (ICDE) med 1,5 millioner kroner i 2026, og å avvikle hele støtten fra og med 2027 (Prop. 1 S 2025–2026, kap. 272, post 72).
ICDE har hatt sitt sekretariat i Norge siden 1988 etter beslutning av statsminister Gro Harlem Brundtland, og er verdens eldste og eneste globale medlemsorganisasjon innen fleksibel utdanning og livslang læring. Organisasjonen har over 350 medlemmer og partnere i 92 land, er rådgivende partner for UNESCO, og bidrar med kapasitetsbygging, kvalitetssikring og politikkutvikling for inkluderende utdanning i alle verdensdeler.
ICDE har vært en viktig brobygger mellom norske utdanningsmiljøer og internasjonale partnere, og er en ressurs i oppfølgingen av regjeringens Panoramastrategi for internasjonalt samarbeid på utdanningsfeltet. Den årlige støtten på under 3 millioner kroner utgjør grunnlaget for driften av sekretariatet i Oslo, og et bortfall av støtten vil føre til at organisasjonen må legges ned.
I en tid der Norge har uttalt mål om å styrke internasjonalt samarbeid om høyere utdanning og forskning, samt å bidra til global kunnskapsdeling, fremstår det som uventet og ubegrunnet at regjeringen foreslår å avvikle støtten til en organisasjon som fremmer nettopp disse målene.

Sigrun Aasland (A)

Svar

Sigrun Aasland: International Council for Open and Distance Education (ICDE) har over mange år arbeidet for å gjøre åpen og fleksibel utdanning globalt tilgjengelig. Samarbeid på tvers av landegrenser og utdanningsinstitusjoner er viktig får å dele erfaringer, spre tilbud og øke kvaliteten i fleksible tilbud. I løpet av de 37 årene som har gått siden etableringen av ICDEs sekretariat i Oslo, har det skjedd en rivende teknologisk og organisatorisk utvikling som gir helt nye muligheter for digital tilgang på utdanning.
Utviklingen av MOOC (Massive Open Online Courses) de siste 10-15 årene har særlig økt tilgangen på, og variasjonen av tilbud. MOOC-kursene er nettbaserte, ofte gratis, åpne for alle og tilgjengelige uavhengig av geografisk plassering. Tilbudene gis av universiteter, høyskoler og et stort antall private aktører fra hele verden. Kursene kan omfatte alt fra enkle innføringskurs til hele grader innenfor kompliserte teoretiske fagområder. På verdens største MOOC-plattform, Corsera, tilbyr over 350 universiteter og bedrifter studier og kurs til over 175 millioner personer. Fremveksten av globale og regionale plattformer for åpen og tilgjengelig utdanning gjør at behovet for egne nettverksaktører som ICDE minker.
Vi har i dag en stor variasjon av fleksible tilbud som studenter og folk flest over hele verden kan delta på. Jeg mener derfor det er forsvarlig å bygge ned støtten til ICDE. Ved å redusere bevilgningen over to år har ICDE muligheter til å vurdere hvordan de eventuelt kan øke sine inntekter på andre måter og hvordan aktiviteter eventuelt kan videreføres.
Internasjonalt utdannings- og forskningssamarbeid er viktig for regjeringen og vi vil fortsette satsingen gjennom mange ulike tiltak, strategier og program selv om tilskuddet til ICDE nå blir trappet ned. Panoramastrategien er regjeringens strategi for å styrke kvaliteten og relevansen på norsk forskning og høyere utdanning gjennom strategisk samarbeid med verdensledende miljøer i prioriterte land utenfor EU. Strategien gjelder for perioden 2021 til 2027 og omfatter samarbeid med Brasil, India, Kina, Sør-Afrika, Japan, Sør-Korea, USA og Canada. Dette arbeidet satser vi fortsatt tungt på. Og innenfor EU-samarbeidet investerer vi tungt for at norske aktører skal kunne delta fullt ut i utdannings- og forskningssamarbeid i Erasmus+ og Horisont Europa.
ICDEs arbeid har ikke hatt en plass i regjeringens oppfølging av Panorama-strategien. Arbeidet for at norske kunnskapsmiljøer kan bygge strategisk samarbeid med verdensledende fagmiljøer har jeg stor tro på at våre institusjoner og fagmiljøer fullt ut er i stand til å oppnå innenfor de rammene som ligger i regjeringens forslag til statsbudsjett.