Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:349 (2025-2026)
Innlevert: 04.11.2025
Sendt: 04.11.2025
Besvart: 12.11.2025 av helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP): Vil statsråden ta initiativ til å sikre at pasienter med alvorlige og sammensatte rehabiliteringsbehov fortsatt får tilgang til spesialisert døgnrehabilitering ved institusjoner som Unicare Jeløy, og hvordan vil regjeringen sikre at endringer i avtalestrukturen med private aktører ikke fører til at pasienter med store behov overlates til kommunale tilbud som ikke er faglig eller kapasitetsmessig tilstrekkelige?

Begrunnelse

I Moss Avis beskrives en dramatisk situasjon der pasienter ved Unicare Jeløy frykter for livskvaliteten og i verste fall livet dersom de mister tilgang til spesialisert rehabilitering. Flere av dem har komplekse og alvorlige lidelser som krever døgnopphold og tverrfaglig oppfølging. Endringer i avtalestrukturen med Helse Sør-Øst RHF har ført til at Unicare Jeløy står i fare for å miste sin avtale, til tross for at tilbudet har vært livsviktig for mange. Det er uttrykt bekymring for at pasienter i stedet må overføres til sykehjem eller kommunale tilbud som ikke har nødvendig kompetanse eller kapasitet. Dette reiser alvorlige spørsmål om hvordan regjeringen ivaretar pasienter med behov for høyspesialisert rehabilitering.

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Helse Sør-Øst RHF og de andre helseregionene gjennomfører kjøp av helsetjenester hos private etter regelverket om offentlige anskaffelser. Dette gjelder også anskaffelsen av spesialiserte rehabiliteringstjenester. Forut for anskaffelsen ble det gjennomført en behovsvurdering som bygger på fagplanen innen fysikalsk medisin og rehabilitering. I arbeidet med fagplanen involverte Helse Sør-Øst RHF blant annet fagpersoner, brukere og representanter for kommunene. Etterspurt volum innen de ulike delytelsene og leveranseformene er basert på det samlede behovet i regionen, samt en vurdering av hvilke behandlingstilbud som er etablert eller planlegges etablert ved helseforetakene/sykehusene.

I rehabiliteringsanskaffelsen kom det inn tilbud fra 25 ulike tilbydere. Tilbudt volum er samlet tilnærmet det dobbelte av det Helse Sør-Øst RHF har etterspurt. Dette innebærer at ikke alle tildeles avtale.

For å avgjøre hvem som tildeles avtale, er det foretatt en grundig gjennomgang av de mottatte tilbudene. Helse Sør-Øst RHF opplyser at det i anskaffelsen er stilt to typer krav, der de fleste er kvalitetskrav som alle tilbydere må oppfylle. Om disse ikke er oppfylt, kan tilbydere avvises fra konkurransen. I tillegg er det stilt tre kvalitetskrav som er evaluert, og som er gitt en karakter på en skala fra 1-10. Disse tre kravene er vurdert sammen med pris, og tilbudene med høyest samlet karakter er tildelt avtale.

I tillegg til den gjennomførte anskaffelsen, skal Helse Sør-Øst RHF så raskt som mulig gjennomføre nye anskaffelser for høyspesialiserte rehabiliteringstjenester. Til sammen vil flere pasienter enn i dag kunne få tilbud om rehabilitering hos private leverandører. Det legges derfor ikke opp til overføring av oppgaver til kommunene.

Pasienter i hele regionen har tilgang til avtalene med private leverandører innen rehabilitering, uavhengig av hvor de er bosatt og hvor leverandørene er lokalisert. Alle som er vurdert som å ha rett til rehabiliteringstjenester, vil få det.

Helseforetakene/sykehusene har fått i oppdrag å etablere et rehabiliteringsfaglig tyngdepunkt. Det er etablert slike tyngdepunkt ved seks av helseforetakene/sykehusene, og de resterende fire er i planleggingsfasen. Rehabiliteringsfaglig tyngdepunkt er et team av fagfolk med et overordnet faglig ansvar for foretakets tjenester innen fysikalsk medisin og rehabilitering. Teamet skal være en ressurs for andre enheter i helseforetaket og for aktuelle samarbeidspartnere utenfor spesialisthelsetjenesten. En viktig oppgave for fagpersonell i det rehabiliteringsfaglige tyngdepunktet er å samarbeide med og bistå med kompetanseoverføring til kommunale helse- og omsorgstjenester.