Stian Storbukås (FrP): Hva vil statsråden gjøre for å sikre at kommunene kan tilby tilstrekkelige hjemmetjenester, og andre ambulerende tjenester, ved langvarige strømbrudd i hele eller av Norge gitt det faktum at store deler av bilparken er elektrifisert?
Begrunnelse
Russland driver en invasjonskrig mot Ukraina hvor en av taktikkene er systematisk ødeleggelse av infrastruktur generelt, og energiforsyningen spesielt. Vi vet også at Russland driver hybridkrig mot vestlige land, med både drone- og sabotasjeaktivitet. I en situasjon hvor Norges strømnett blir skadet og satt ut av spill i lengre tid vil vår beredskap bli satt på den største prøve.
I nevnte forskrifts §2 gjøres det unntak for kjøretøy som er knyttet til beredskap. Av en eller grunn er ambulanser og kjøretøy knyttet til helseoppdrag ikke omfattet av unntakene.
Ifølge Fagbladet (2019) skal 80 prosent av bilene i Oslos hjemmetjeneste være elektriske. Tallet er helt sikkert høyere i dag. Kristiansand hadde i april en andel på 86 prosent. Under et formannskapsmøte fikk denne representanten anledning til å stille spørsmål om i hvilken grad Kristiansand med 118.000 innbyggere kunne holde hjemmetjenestene i gang ved langvarig strømbrudd. Svaret var skremmende:
«Vi er veldig sårbare når strømmen går. Mange av bilene har kort rekkevidde, og det er en utfordring. Når strømmen går må vi finne en hurtiglader, og det er ganske krevende.», sa kommunens beredskapskoordinator. Han påpekte også at nødaggregater ikke er en utømmelig ressurs man kan basere seg på. Ladenettet kan også falle ut ved teknisk svikt. Koordinatoren sa under møtet at en 30 prosent fossile biler er nødvendig for å utføre kritiske oppgaver når elbilene ikke kan brukes som vanlig.
Denne problemstillingen vil være i både by og land. Det er helt åpenbart at det må være på plass muligheter for fossile biler til livsviktige hjemmetjenesteoppdrag, slik det også er for øvrige beredskapskjøretøy. Andelen må selvsagt kommunene vurdere selv.