Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:360 (2025-2026) Innlevert: 05.11.2025 Sendt: 05.11.2025 Besvart: 11.11.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård
Anne Lise Gjerstad Fredlund (SV): Hva er den planlagte pengebruken i forslag til statsbudsjett 2026 på planleggingsmidler på prosjekter som ikke har prioritet i NTP, brutt ned på de enkelte prosjektene, hvor også andel arbeid utført i 2025 der betalingen skjer i 2026 oppgis?
Jon-Ivar Nygård: RiksveiMål, økonomiske rammer og portefølje av utbyggingsprosjekter i Meld. St 14 (2023–2024) Nasjonal transportplan 2025–2036 (NTP) samt innpassing av prosjekter som følger av Stortingets behandling av NTP er utgangspunktet for Statens vegvesens planleggingsaktivitet. Statens vegvesen er gitt føringer om å tilpasse planleggingsaktiviteten slik at det er mulig å starte de særskilt prioriterte prosjektene i første seksårsperiode og gjennomføre planporteføljen på tolv år. Det er også gitt føringer om å tilpasse planleggingsaktiviteten til den til enhver tid gjeldende innfasing av planen, slik at det ikke brukes unødig mye ressurser på planlegging sett opp mot hva det er rom for å gjennomføre av tiltak, jf. nærmere omtale i kapittel 13.8 i NTP.For de prioriterte prosjektene gjelder føringen i NTP om at dersom prosjektene ikke endres, gjennom optimalisering eller annen ny informasjon, skal disse gjennomføres først. Målet er at disse kan starte i første seksårsperiode. Systemet med porteføljestyring gir fleksibilitet i den videre oppfølgingen. Gjennomføringen av de særskilt prioriterte prosjektene og planporteføljen vil avhenge av ressursbruken i det enkelte budsjettår.Innenfor bevilgningen til investeringer er det Statens vegvesen som vurderer behovet for midler til pågående planarbeid og grunnerverv gjennom året. I Prop. 1 S (2025–2026) for Samferdselsdepartementet er det oppgitt midler til planlegging og grunnerverv dersom anslåtte utgifter til et prosjekt overstiger 25 mill. kroner i løpet av budsjettåret.Samferdselsdepartementet har fått opplyst fra Statens vegvesen at det for 2026 foreløpig er lagt opp til planleggingsaktivitet på følgende prosjekter som ikke ligger i planporteføljen i NTP, med antatt forbruk i parentes– E10 Fiskebøl–Nappstraumen (5 mill. kroner)– E39 Fjøsanger–Arna (6 mill. kroner)– E39 Bokn–Bømlafjorden (30 mill. kroner)– E39 Stord–Os inkl. Fjordkrysningen over Bjørnafjorden (14 mill. kroner)– E18 Ramstadsletta–Slependen–Nesbru (80 mill. kroner)Det er foreløpig anslått at disse arbeidene vil summere seg til om lag 135 mill. kroner i 2026. For at planene skal være av nytte i fremtiden legger jeg opp til at Statens vegvesen skal sluttføre påbegynte planleggingsprosesser. Dette mener jeg er riktig og god ressursbruk.JernbaneMed utgangspunkt i NTP, Stortingets behandling av denne, Prop. 1 S (2024–2025) for Samferdselsdepartementet og Stortingets budsjettvedtak for 2025, fastsatte Samferdselsdepartementet i tildelingsbrevet til Jernbanedirektoratet for 2025 den oppdaterte investeringsporteføljen for jernbanesektoren. Denne legger Jernbanedirektoratet til grunn for innretningen av gjennomføringsplanen for NTP, direktoratets avtaler med Bane NOR, direktoratets utredningsarbeid, innspill til porteføljeprioritering og helhetlige risikostyring.På side 174 i Prop. 1 S (2025–2026) for Samferdselsdepartementet går det frem at det for 2026 er anslått å bruke om lag 920 mill. kroner av bevilgningsforslaget på kap. 1352 Jernbanedirektoratet, post 73 Kjøp av infrastrukturtjenester – investeringer, til videre planlegging av nye effektpakker og oppstart av enkelte tiltak innenfor effektpakkene som er prioritert i NTP. Det er ikke lagt opp til planlegging av effektpakker/tiltak på jernbanen utover dette i budsjettforslaget for 2026.