Pål Morten Borgli (FrP): Jeg viser til justisministers uttalelse i 2008: at staten har anledning til å frafalle en foreldelsesinnsigelse, og at dette også nesten uten unntak gjøres i praksis der skadelidte ellers ville lide uforskyldt tap. Komiteen vil understreke viktigheten av at denne praksis.
Kan justisministeren redegjøre for eksempler og opplyse om hvor mange ganger staten har avstått fra å påberope seg foreldelse?
Begrunnelse
Jeg vil først takke for svar på mitt spørsmål Dokument nr. 15:146 ( 2025-2026. Selv om det i svaret loves en fremdrift og mulig behandling i vårsesjonen ønsker jeg å stille et nytt spørsmål på bakgrunn av uttalelser fra justisministeren i
Jeg vil vise til rundskriv Rundskriv | Dato: 04.04.2017.G-01/2017 - Erstatningskrav mot
staten – belastning av
budsjettkapittel 471, post 71 og
frafall av foreldelsesinnsigelse. Dette bør statsråden ta med seg inn i arbeidet som skal gjøres i forbindelse med sak 766/2024
I behandlingen i 2008 uttalte man den gang: Komiteen viser til at staten har anledning til å frafalle en foreldelsesinnsigelse, og at dette også nesten uten unntak gjøres i praksis der skadelidte ellers ville lide uforskyldt tap. Komiteen vil understreke viktigheten av at denne praksis konsekvent følges opp, ikke minst i saker der det reises krav mot det offentlige for feil eller forsømmelser mot barn og unge. Komiteen mener det ville være klart urimelig om skadelidte ble møtt med en påstand om foreldelse i slike tilfeller, og ber departementet påse at reglene om frafallelse av foreldelse praktiseres i henhold forutsetningene. Komiteen viser til at hensynet til at skadevolder skal kunne legge forholdet bak seg, og etter en tid skal kunne innrette seg på at den skadegjørende handling ikke vil føre til nye krav, ikke har samme vekt når det er det offentlige som er skadevolder.»
I brevet til justiskomiteen av 25. april opplyser justisministeren bl.a. at staten følger denne «forsiktighetslinjen». Justisministeren sier videre i sitt brev:
«Hver sak og hvert sakskompleks må imidlertid vurderes konkret. De hensyn som begrunner foreldelsesinstituttet ved erstatningskrav, vil også kunne gjøre seg gjeldende for erstatningskrav mot staten. Eventuelle uheldige utslag av reglene vil kunne avbøtes på annen måte enn ved lovendring, for eksempel ved at staten unnlater å påberope foreldelse.»