Skriftlig spørsmål fra Silje Hjemdal (FrP) til barne- og familieministeren

Dokument nr. 15:383 (2025-2026)
Innlevert: 07.11.2025
Sendt: 07.11.2025
Besvart: 14.11.2025 av barne- og familieminister Lene Vågslid

Silje Hjemdal (FrP)

Spørsmål

Silje Hjemdal (FrP): Hvordan vurderer statsråden erfaringene med det nye regelverket for prismarkedsføring så langt?

Begrunnelse

Tall fra prissammenligningstjenesten Prisjakt viser at nesten hver tredje pris i norske butikker økte i oktober, kort tid før Black Friday. Prisene senkes deretter i november, noe som skaper et inntrykk av rabatter. Flere har uttrykt bekymring for at slik praksis kan villede forbrukere, selv innenfor gjeldende regelverk. Det ble innført nytt regelverk for prismarkedsføring i 2023, med krav om at laveste pris de siste 30 dagene skal oppgis ved salg. Dette var et steg i riktig retning, men det er grunn til å stille spørsmål ved hvorvidt regelendringen har fungert etter intensjonen, særlig i lys av årets tilbakemeldinger.

Lene Vågslid (A)

Svar

Lene Vågslid: Forbrukere skal ikke bli lurt. De skal få korrekt prisinformasjon slik at de kan ta gode og informerte valg. Jeg forutsetter at næringsdrivende følger de klare kravene til førpris ved salgsmarkedsføring, slik at forbrukerne kan vurdere og sammenligne tilbud på en god måte.
Markedsføringsloven har flere bestemmelser som verner forbrukere mot villedende markedsføring, og som forbyr villedende opplysninger om priser og prisfordeler. Loven pålegger også næringsdrivende å opplyse om prisene slik at de lett kan ses av kundene. Som representanten viser til, fastsatte Barne- og familiedepartementet i 2023 en ny og klarere regel om markedsføring av prisnedsettelse av varer i prisopplysningsforskriften § 9a. Dersom prisen på varer markedsføres som nedsatt, plikter den næringsdrivende å gi informasjon om varens førpris. Førprisen er den laveste prisen som den næringsdrivende har anvendt i minimum 30 dager før markedsføringen startet.
Bestemmelsen gjennomfører EUs prismerkingsdirektiv, som ble oppdatert gjennom EUs moderniseringsdirektiv. Formålet med endringene var at forbrukerne enkelt skal kunne se hva førprisen har vært, og at førprisen er reell. Det er imidlertid ikke forbud mot at prisene varierer gjennom året, forutsatt at førprisen har vært holdt i minimum 30 dager før salget starter. Dersom en næringsdrivende skrur opp prisen før et salg og dette gir et uriktig inntrykk av at forbrukerne kan spare penger, kan dette imidlertid være villedende markedsføring i strid med markedsføringsloven. Da regelverket kom i 2023 ble det vurdert om det var grunnlag for å innføre en lenger førprisperiode. Direktivets hovedregel er 30 dager, og dette er regelen i både Sverige og Danmark, så vi vektla hensynet til mest mulig like regler i EU/EØS.
Forbrukertilsynet, som fører tilsyn med reglene, har slått ned på villedende salgsmarkedsføring i flere saker. Blant annet ble det fattet vedtak mot en nettbutikk for bruk av ulovlige førpriser i forbindelse med Black Week i 2024. Selskapet ble ilagt et overtredelsesgebyr på to millioner kroner. I tillegg sendte Forbrukertilsynet ut veiledningsbrev til 76 aktører i klesbransjen om kravene til salgsmarkedsføring og førpriser. De har også laget en egen veiledning for prismarkedsføring og salgsmarkedsføring.
Det er viktig at forbrukerne ikke får villedende informasjon. Om effekten av nye regler og Forbrukertilsynets oppfølging er tilstrekkelig, vil bli klarere når reglene har virket noe lenger. Dersom vi ser at det ikke er nok, vil vi vurdere ytterligere endringer.